Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höstporträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag ska till och fotografera min första modell(SPÄNNANDE!!!), och har ett par frågor:

Modellen är ljushyad och har svart hår, tatuerad/piercad. Tanken är att fotografera henne utomhus i skogsmiljö EFTER att löven fallit. Kommer att plåta digitalt (nyinköpt Nikon D50...skoj, skoj, skoj...!), men efterbehandla till s/v.

1. Allmänna tips mottages varmt.
2. Hur simulerar man gul/rödfilter i PS? Antar att det inte räcker med att ändra kontrast/nivå/kurvor eller?
3. Rent allmänt: RAW eller JPEG?

Simulera gul/rödfilter: svartvitkonvertera med kanalblandaren (kryssa i monokromrutan) och använd mycket rött, lite grönt och inget blått.
Bara rött tycker jag brukar bli rätt fult till porträtt dock. Jag brukar använda ordentligt med grönt för att få lite mer drag i hudtonerna.

Sen är alltid RAW att rekommendera, tycker jag. De gånger jag använder JPEG är när jag ska ta dödsmycket bilder och leverera fort så jag inte hinner annars. Andra tycker annorlunda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar