Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

höstporträtt utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Halloj!
Jag har fått ett litet uppdrag att nu i höst fota en kvinnlig bekant och hennes son.
Platsen för fotograferingen blir om vädret tillåter ute vid älven.

Tar gärna emot lite enkla tips för att göra det så smidigt som möjligt.
Om det är stark höstsol t.ex vad ska jag tänka på? är det några speciella inställningar
på min kamera som gäller? hur bör jag ställa modellerna jämtemot solen isåfall?
Jag har ett blixtstativ med både vitt paraply och ett svart med silvrigt innanmäte.
Kan även avfyra min speedliteblixt med min trådlösa skyport.

Kanske är en guldfärgad reflektor bra att ha vid ett sånt här tillfälle.

Men om vädret nu skulle visa sig helt enkelt vara lite mer mulet eller molnigt?
hur kan jag få modellerna att inte se så grå och trista ut?

Eventuellt så blir det att ta bilderna inomhus i deras lägenhet. Men då blir det ju som inga höstbilder.

Tar gärna emot tips ang detta.. allt annat skippar jag gärna att få läsa.

Låt inte modellerna ha starkt solljus direkt i ansiktet. (de kisar och ser allmänt konstiga ut)

Personligen tycker jag ett molnigt väder är bäst för att fota porträtt. Då kan Du styra ljuset själv med Dina blixtar. Varför inte låta solen belysa bakifrån sen lättar Du upp ljuset med en eller två blixtar framifrån/sidan.
En reflektor kan ju användas på samma sätt för att lysa upp framifrån.

Lycka till
/Peter

Ah, jo det där med solljuset direkt i ansiktet känner jag faktiskt till :) en lösning kan ju vara solglasögon faktiskt. Det kan man ju använda som accessoar.

Jag vill ju gärna ha en lite gulfärgad sol med i bilden är väl därför jag vill helst vill beställa ett soligt väder :)
om inte annat kanske man kan sätta på nåt orangefilter på blixten och guldreflektor.

Jag har ju bara en extern blixt... och även fulblixten på kameran som jag kan använda.
Men nu har jag ju iaf fått lite tips :)

Jag ska klura vidare hur jag ska göra.. :)
Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar