Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hört i säkerhetskontrollen på en svensk flygplats

Produkter
(logga in för att koppla)

ljonsson

Aktiv medlem
Helt nyligen hörde jag följande dialog utspela sig vid säkerhetskontrollen på en svensk flygplats:

Säkerhetskontrollanten till en resenär bakom mig vid röntgenbandet: Är detta din väska?

Resenären: Jaa...?

Kontrollanten: Du har en massa små rullar i väskan. Vad är det för någonting?

Resenären: ...det måste vara mina fimer?!

Kontrollanten: Åh är det bara filmrullar! Då kan du gå...

Ingår inte filmrullars utseende på röntgen i utbildningen av säkerhetsperonalen längre..?? Nåja, jag fick mig i alla fall ett gott skratt :)

Händer ingenting med filmrullar när de röntgar väskorna? är det så pass lite strålning? filmen är väl känslig?

Det beror lite på dels vad det är för film och dels vad det är för apparat. Film med högre känslighet är även känsligare för röntgenstrålning (iaf. Fujis 1600 ISO brukade vara märkt med "Protect from X-ray eller liknande".

Automatmaskinerna som röntgar incheckat bagage ska enligt tidigare uppgifter (detta diskuterades flitigt post 11 september 2001) ha en funktion som scannar "misstänkta" object med extra precision och då kanske med mer strålning än normalt. Rekommendationerna brukar vara att film ska transporteras i handbagaget.

Sen finns det säkert folk som bättre kan svara på om detta gäller ännu idag. Sedan digitalfotots frammarsch har ju problemet minskat avsevärt...

Helt nyligen hörde jag följande dialog utspela sig vid säkerhetskontrollen på en svensk flygplats:

Säkerhetskontrollanten till en resenär bakom mig vid röntgenbandet: Är detta din väska?

Resenären: Jaa...?

Kontrollanten: Du har en massa små rullar i väskan. Vad är det för någonting?

Resenären: ...det måste vara mina fimer?!

Kontrollanten: Åh är det bara filmrullar! Då kan du gå...

Ingår inte filmrullars utseende på röntgen i utbildningen av säkerhetsperonalen längre..?? Nåja, jag fick mig i alla fall ett gott skratt :)

Låter som det var en outbildad kontrollant, som bara naivt och godtroget rakt av litar på en resenärs ord....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar