Annons

Hör insekter USM-fokusmotorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Nu hände det igen! Jag smög på en fjäril, var på perfekt avstånd och fjärilen sitter helt lugnt men i samma millisekund som jag nuddar avtryckaren för att fokusera så flyger den iväg.. Kan det helt enkelt vara så att insekter hör (eller känner) ljudet från ultraljudsmotorn? Objektiv EF100-400L Mk2.
När jag har haft med ultraljudsdetektor för att fota fladdermöss så hör man tydligt gnisslingarna från motorn men det är svårt att avgöra hur starkt ljudet är.. Hundar och fladdermöss borde definitivt kunna höra det :unsure:
Nån mer som har råkat ut för det här?
 
Senast ändrad:
De flesta insekter har helt klart inbyggd paparazzi-radar. ;-)

Jag känner igen problemet. Särskilt de första vårfjärilarna brukar vara besvärliga. Citronfjärilar har en förmåga att fara runt hur länge som helst utan att sätta sig, och när de väl satt sig stannar de högst ett par sekunder, precis lagom för att försvinna innan avtrycket går. Vinbärsfux har samma läggning, nässelfjäril oftast något trögare men inte så mycket. Längre fram på sommaren brukar det gå mycket lättare.

Vårens första fjärilar är ju övervintrare som skall ut och äta ordentligt för att orka leta upp en partner, och är nog mer lättstressade än senare generationer. Jag tror att missarna på våren beror på en blandning av det och att man själv oftast är otränad på motivet. När man fått upp vanan går det bättre, både att smyga och att vara snabb. Jag plåtar mycket insekter med makro, och jag har inte märkt att USM-motorn skulle störa dem.

Jag försöker just nu få litet bilder på solitära bin som har börjat komma igång. Jag märker att jag som vanligt är mycket otränad på våren, andelen användbara bilder är långt lägre än den brukar vara längre fram. Jag tror att man får tro på det där att "övning ger färdighet". Lycka till i fortsättningen!
 
”... högfrekventa klickande som fladdermössen sänder ut, när de är på jakt. På detta sätt får fjärilarna en rimlig chans att sätta sig i säkerhet, innan de i övrigt ljudlösa fladdermössen hinner fånga dem. ...”
 
Men så mycket högfrekvent klickande håller väl inte USM på med? Mer ett högfrekvent surr väl? Jag plåtar en hel del insekter vår-sommar-höst, det brukar bli 15 - 20 000 exponeringar, och förvisso försvinner många innan man komponerat, fokuserat och tryckt av, men jag tycker inte att jag kan koppla det till fokuseringsmotorn. Jag använder ofta följande AF på hovrande insekter, och jag upplever inte att det skrämmer bort dem. Rörelser däremot, särskilt snabba sådana, brukar sätta fart på dem.
 
Ja, men de skriver om svärmare (de flesta av dem är ju skymnings- nattaktiva), dagfjärilar har inte samma behov av att hålla sig undan fladdermöss. Och naturen brukar inte underhålla egenskaper som inte behövs, det kostar för mycket. Det är fullt möjligt att nattaktiva svärmare kan störas av USM, så mycket fotograferande av dem har det inte blivit för min del så jag har ingen erfarenhet. Däremot har jag inte upplevt att dagfjärilar eller dagaktiva svärmare som humlelik dagsvärmare, svävflugelik dagsvärmare eller större dagsvärmare skräms av USM, och det har blivit en hel del bilder på sådana genom åren, på ganska nära håll med 150mm makro. Det är långt ifrån lätt att få dem på bild, de rör sig snabbt mellan nektarkällorna, men de skräms inte bort när man fokuserar.
 
Ska se om jag kan spela in ljudet från fladdermusdetektorn och lägga upp här.. USM-motorn på EF100-400 verkar jobba på 30.8 kHz
Här var detektorn inställd på 28.8kHz, det är i princip en heterodynmottagare som alltså blandar med (subtraherar bort) 28.8kHz. Ultraljud på 30.8kHz blir då hörbart 2kHz
Fokusmotorn fick gå fram och tillbaka ett antal gånger, sist hör man slutaren. Någon DC-konverter i kameran hörs svagt också.. sen hörs svaga gräshoppsliknande och tickande ljud från datorn
 

Bilagor

  • Mikrofon (5- High Definition Au.zip
    286.3 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:
Tyvärr är jag allt för hörselskadad för att uppfatta inspelningen, jag hör i stort sett bara slutaren. Men det blir intressant med ditt försök. Jag tänker göra ett test när jag ser litet fjärilar här hos oss, jag sätter mig där den/de håller till med kameran stilla i knät. När någon sätter sig på "rätt" avstånd låter jag fokusmotorn gå, och ser om det blir någon påverkan. Jag tänker vara så stilla det bara går, för rörelser påverkar dem definitivt. Prova gärna du också, det kan bli intressant att se vad vi kommer fram till.
 
Här är tre objektiv, transponerade mot lägre frekvens ca 1 kHz:
EF100-400 mätt mot 29.8kHz
EF24-70 mätt mot 29.8kHz
Sigma 150 1:2.8 apo macro dg hsm, den går med 35.4 kHz, mätt mot 34.5 kHz
Canon-objektiven låter ungefär likadant, det sitter kanske samma USM-motor i dem. Sigma låter helt annorlunda och där hör man hur USM-motorn gör enstaka kvittrande korrigeringar på slutet..
Börjar det här spåra ur? Kanske :p
Jag kör nog med manuell fokus på fjärilar i fortsättningen, AF ger ändå inte skärpan exakt där jag vill ha den..
 

Bilagor

  • EF24-70-4.zip
    226.8 KB · Visningar: 2
  • EF100-400.zip
    191.8 KB · Visningar: 5
  • Sigma 150 macro.zip
    293.8 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Kom att tänka på en gång i Brasilien där jag försökte fota ganska stora insekter som flög omkring i luften på ung ett och samma ställe. Kunde närma mig som jag ville men så fort jag nuddade knappen och skulle autofokusera skingrades de och flög iväg. De återvände till ung samma plats efter 2-3 min. Försökte igen men samma sak hände. Det gick helt enkelt inte. Gav upp efter kanske 5 försök och det dröjde längre och längre för varje gång innan de kom tillbaka

Har inte upplevt samma sak med svenska fjärilar eller fjärilar över huvud taget
 
Senast ändrad:
Det var inte många fjärilar här hos oss i dag, men jag stötte i alla fall på en nässelfjäril som satte sig en stund. Jag hade Sigma 150/2,8 gamla modellen utan stabilisering på kameran. Fjärilen reagerade inte alls när jag körde AF, avstånd mindre än en meter. Däremot gav den sig iväg när jag rörde på kameran.

Ett enstaka test är ju naturligtvis helt intetsägande, men det är så jag upplevt tidigare års fjärilsfoto. Det blir fortsatta prov under säsongen!
 
I dag fick jag tillfälle att prova med Sigma 150/2,8-makrot på citronfjäril. Den brydde sig inte alls om AF-motorn, den satt kvar flera fokuseringar från en knapp meter ned till runt halvmetern, när jag sedan gick ännu närmare utan att fokusera flög den. Då var det inte långt kvar till att jag skulle fångat den i motljusskyddet ;-)
 
Åjo, det finns goda chanser! ;-)
Jag kör med Canon eos7D, mittpunkt inställd på AF spot. Bifogar ett exempel, en humlelik dagsvärmare som far omkring bland blommorna i en paradisbuske.

Mer på
 

Bilagor

  • 2019_06_17_131509_900px.jpg
    2019_06_17_131509_900px.jpg
    396.5 KB · Visningar: 8
Är man riktigt nära kanske det skulle kunna utlösa reaktion på rörelse också. Nu har jag inga Canon-objektiv, men jag tittade framifrån på Nikons senaste 80-400 och det blir en del synlig rörelse i linspaketet när stabiliseringen arbetar. Fokuseringen syns snarast mindre i och med att den gruppen är långt bak i objektivet och bara rör sig framåt/bakåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.