** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höjd på Velbonstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gryphon

Ny medlem
Jag letar stativ för fullt och funderar på Velbons Sherpa Pro CF serie som många tycks vara nöjda med. Var inne på ett CF-630 (med vridlåsning) men det tycks ju ha försvunnit från marknaden så då är CF-635 närmast. Jag har dock inte lyckats hitta någon säker uppgift på hur högt stativet är UTAN mittpelare, det närmaste jag fått fram är att det borde vara ca 130 cm.

Är det någon som har ett 635 som kan ge ett mer exakt besked?

Anledningen är att jag funderar på om stativet är i kortaste laget. Nästa steg uppåt är annars CF-730, då är det ordenligt högt, men det väger i stället nästan ett kilo mer och blir förstås längre även ihopfällt. Risken är ju att man drar sig för att släpa på det då.

Sen finns förstås en del fina Gitzostativ, men det tillåter tyvärr inte min budget.

Hur lång

Jag letar stativ för fullt och funderar på Velbons Sherpa Pro CF serie som många tycks vara nöjda med. Var inne på ett CF-630 (med vridlåsning) men det tycks ju ha försvunnit från marknaden så då är CF-635 närmast. Jag har dock inte lyckats hitta någon säker uppgift på hur högt stativet är UTAN mittpelare, det närmaste jag fått fram är att det borde vara ca 130 cm.

Är det någon som har ett 635 som kan ge ett mer exakt besked?

Anledningen är att jag funderar på om stativet är i kortaste laget. Nästa steg uppåt är annars CF-730, då är det ordenligt högt, men det väger i stället nästan ett kilo mer och blir förstås längre även ihopfällt. Risken är ju att man drar sig för att släpa på det då.

Sen finns förstås en del fina Gitzostativ, men det tillåter tyvärr inte min budget.

Det vore bra att veta hur lång du är! Det och vilket huvud man tänker sätta på stativet avgör ju om det passar. Själv är jag 175 cm och använder ett manfrotto gimball tillsammans med 500/4,0. Den kombon fungerar kanon utan att man behöver höja mittpelaren. Med annan kombo kan det bli för lågt allt beroende på hur högt huvudet är. Du kan nog ändå räkna med att om du är längre än 175 cm och ska använda telet till fotografering av rörliga objekt under längre arbetspass (läs flera timmar i följd) så är det för lågt. Annars lär det nog funka. Velbons kolfiberstativ 635 tycker jag är mycket prisvärda. Har kört mitt nu stenhårt i fält under 1,5 år och bara behövt dra åt insektskruvarna till benlåsen ett par gånger. Det enda som pajat är gummisöverdraget till fötterna fast det kvittar mig eftersom jag inte använder stativet inomhus. (Finns säkert att köpa som reservdel).

Bra synpunkter. Är själv 185 cm lång så det blir ju till att böja sig ned lite. Har ännu inte bestämt mig för vilket huvud jag skall skaffa till det. Stativet ska dock fungera allround och det blir sällan några långa pass i samma position så då borde det vara ok. Sen blir det väl ofta, för ett stativ som ska användas i fält, något av en kompromiss mellan längd och vikt/stabilitet.

Positivt för övrigt att Velbonstativen tycks hålla en riktigt bra kvalitet. Det är ju inte mindre viktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar