Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höja Upplösningen ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej ! Har fått ett tips av en kompis som är ganska duktig på att fota, hon säger att jag ska höja upplösningen på bilderna :p Hur gör jag det ? Började fota med min Nikon D50 i Janurai, kan ju inte allt än..

Ja du, det är svårt att svara på. Ordet "upplösning" har lite olika betydelser i tekniska sammanhang och i vardagligt tal.

Den upplösning man ofta pratar om i vardagligt tal är pixeldimensioner, det vill säga hur många pixlar det finns i x-led och hur många det finns i y-led, exempevis 3008x2000. Ibland säger man även upplösning om antalet "megapixlar", dvs 6Mp.

En digitalkamera har en högsta upplösning på sin sensor, men man kan ofta be kameran spara bilder i lägre upplösning för att spara plats på minneskort om bilderna inte skall användas i så hög upplösning i slutänden. Detta ställer du in på din kamera (heter ofta S(mall), M(edium) och L(arge) i menyerna). Är din kamera redan inställd på att ta på högsta upplösning så kan du inte få så mycket mer ur din kamera.

Du kan även på en färdig bild skala upp den, men du vinner inget i kvalitet, bara att samma bildinformation sprids över fler bildpunkter. Med olika program som använder olika algoritmer kan resultatet bli allt från godtagbart till horribelt. Eftersom bilden får större pixeldimensioner säger många att den har "högre upplösning", men eftersom ingen NY egentlig information tillförts är det precis samma bild, bara i större format. Möjligtvis kan man få avrundningsfel i uppskalningen som gör att man tror sig få mer detaljer. Detta är ingenting som fanns i ursprungsbilden utan något som kommer av uppskalningsalgoritmen.

I tekniska sammanhang används ordet "upplösning" för att berätta hur små detaljer man kan avbilda så att de fortfarande är särskiljbara. Ofta brukar detta mätas i linjepar per millimeter eller tum. Denna typ av upplösning kan du också påverka till viss del, mest genom val av optik men jag tror inte det är det din vän menade.

Fråga henne vad det var mer exakt hon menade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar