Annons

Högupplöst extern skärm med MBP?

Produkter
(logga in för att koppla)

graalheim

Ny medlem
Hej!

Mycket möjligt att det har skrivits om detta tidigare på forumet, men har inte hittat någonting. I alla fall:

Jag har en nyinköpt MacBook Pro 15" (tidig 2011) som jag vill koppla till en extern Eizoskärm. Kan dock bara ha maxupplösning 1920x1200 vilket är för lite. Bilden blir inte bra. Hade högre upplösning när jag körde med PC.

Använder adaptern Mini-displayport DVI. Rättare sagt just den här:
http://www.kjell.com/?item=98433&path=97000000,159500000,170000000,176500000

Har googlat järnet och läst någonstans att för högre upplösning krävs en "Mini DisplayPort to Dual-Link DVI-adapter" som är svindyr... Stämmer detta?

Vore jättetacksam för hjälp!

Hej!

Mycket möjligt att det har skrivits om detta tidigare på forumet, men har inte hittat någonting. I alla fall:

Jag har en nyinköpt MacBook Pro 15" (tidig 2011) som jag vill koppla till en extern Eizoskärm. Kan dock bara ha maxupplösning 1920x1200 vilket är för lite. Bilden blir inte bra. Hade högre upplösning när jag körde med PC.

Använder adaptern Mini-displayport DVI. Rättare sagt just den här:
http://www.kjell.com/?item=98433&path=97000000,159500000,170000000,176500000

Har googlat järnet och läst någonstans att för högre upplösning krävs en "Mini DisplayPort to Dual-Link DVI-adapter" som är svindyr... Stämmer detta?

Vore jättetacksam för hjälp!

Hej!

Nu framgår det inte vilken skärm du har och därmed vilken bildstorlek det är som behövs. Men jag antar att det är en 27-tummare med 2560x1440 eller en 30-tummare med 2560x1600?

Generellt, skall du få ut en bildstorlek större än 1920x1200 via DVI så behöver du Dual-Link DVI. Så ja, du behöver i så fall den dyrare adaptern.

Men, är det en 27-tummare från Eizo du har så har den Displayport-ingång och du borde klara dig med en Mini-Displayport to Displayport-adapter (antar att sådana finns) som antagligen är enklare och billigare (du behöver alltså inte blanda in DVI alls). Men är det en 30-tummare du har så har den tyvärr bara DVI-ingång och du är tvungen att köra med den dyra adaptern du hittat.

Ja, jag tror att den vanliga adaptern klarar max 1920x1200, vilket ju brukar räcka för de flesta skärmar. Men har du 27- eller 30-tumsskärm kan du behöva dual link-adaptern.

Jag kör min macbook pro 15" mot en 27" Nec skärm och får ut 2560x1440 på den när jag använder en mindisplayport till displayportkabel som jag köpte på Dustin.

Tack så jättemycket för era svar. Jag är så ny med Mac så det känns som en helt ny värld - på gott och ont.

Nu har jag iaf lite mer kött på benen :)

Tack så jättemycket för era svar. Jag är så ny med Mac så det känns som en helt ny värld - på gott och ont.

Nu har jag iaf lite mer kött på benen :)

Det är bara på GOTT. (jag lämnade Win 2006 o tänker inte gå tillbaka till den mörka sidan)
(även om plånboken vill det)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto