Annons

Högre rastertätheter än 150 lpi

Produkter
(logga in för att koppla)

kaw

Aktiv medlem
150 lpi är ju vad vi har i vanliga "blanka tidningar" och (foto)böcker.

Fyra exempel jag hittat med högre detaljrikedom:
- Ny Teknik = 175 lpi på vanligt tidningspapper!
- en turist-bilderbok från Berlin = 200 lpi
- Utemagasinet = annat slags raster
- bläckstråleskrivare

Några frågor gällande detta:
- bra webbadresser (jag har inte orkat söka)
- finns det någon mer lågkvalitetspapperstidning än Ny Teknik som använder sån extrem rastertäthet? (normalt är 85 och 100 lpi)
- används 200 lpi? - det är väldans snyggt!
- vilken detaljåtergivningsförmåga motsvarar Utemagasinets tryck räknat i lpi
- samma fråga fast för olika bläckstråleskrivare (och papper???). Det är ju enkelt att testa gränsen för när det inte blir skillnad om man skickar högre dpi till skrivaren (t.ex. med hjälp av text i olika skala skriven i Photoshop) och motsvarar det detaljåtergivningsförmågan för ett vanligt raster med lpi = halva dpi-talet man fick fram i testet?

200 lpi används ibland för vissa konstböcker.

Ny Teknik använder ett så kallat hybridraster där man använder vanligt raster för tonerna med svärtning mellan 5 och 95 %. För de mörkaste och ljusaste använder de stokastiskt raster (samma som bläckstråleskrivare).

För att räkna ut vilken upplösning på bilder som fungerar bäst med bläckstråleskrivare tar du skrivarupplösningen i dpi och delar med tre. Då får du fram den högsta användbara upplösningen för fotografiska bilder i ppi. Högre upplösning ger bara större fil och lägre kan ibland fungera lika bra. Ta 250 som ett bra utgångsvärde.

Räkneexempel:
Min gamla Epson har en upplösning på 720 dpi. Dela det med tre så får vi 240 vilket är lämplig upplösning på bilderna i ppi.

När du skannar in bilder som så kallade streckbilder bör upplösningen på bilden i ppi vara samma som skrivarens i dpi. Gå inte under 400 i varje fall.

Oklart?
Fråga gärna.

Angående tryck av bilder:

Jag har inget direkt svar på dina frågor men följande två böcker anser jag själv vara oumbärliga för den som vill lära sig lyckas med bilder i tryck och trycksaksproduktion i allmänhet:

'Bättre bilder i tryck' - Dyr, men helt ovärderlig bok för den som vill göra ett bra orginal rättvisa.

'Grafisk kokbok' - Nästan allt om trycksaksproduktion, från manus och negativ till inbindning och distribution.

Lycka till
/Daniel

Sublima och författarna

kaw skrev:
- Ny Teknik = 175 lpi på vanligt tidningspapper!

Tänkte bara bidra med lite kuriosa...

Rastret du pratar om heter "Sublima" och är ett raster från Agfa. Det är sant att Ny Teknik använder detta raster i 175 linjer, tror dock att pappret är förbättrat tidningspapper men är lite osäker på den saken.
Samma raster används t.ex. i Metro (Sthlm upplaga). Gör ett litet experiment med t.ex 1/4 eller större bio annonser i Metro och jämför med Expressen (sthlm upplaga). Båda dessa tidningar trycks i samma press - DNEX tryckeriet - men Metro använder sublima och Expressen använder något trad. tidningsanpassat raster. Imponerande skillnader.

Mer info om Sublima finns här.
http://www.agfa.se/gs/news/011023_sublima.html

Angående böckerna som det pratas om i tråden också. Båda är mycket bra och skrivna av folk som arbetar praktiskt i branschen.

"Bättre bilder..." - eller "Fiskboken" ;-) är skriven av Mattias Nyman, numera på Aftonbladet. Tror han är produktionsansvarig eller liknande, minns ej.

Kokboken är skriven av Kaj Johansson, Crossmedia (Colorcraft); Peter Lundberg, Colorcraft och Robert Ryberg, Magazine.
Läs mer om boken på:
http://www.kapero.a.se

/Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar