ANNONS
Annons

Högre neg.kontrast genom "framkallningsteknik"?

Produkter
(logga in för att koppla)

xxara

Medlem
Kan man på något vis påverka kontrasten på negativen genom något speciellt knep under själva filmframkallningsprocessen? Agitera mer/mindre, lägre/högre temp., längre/kortare tid el. likn.?
Vill minnas att jag läst om detta för länge sen, men minns ej vad det stod...

Vid pressning av film, blir kontrasten då lägre? Kornigare blir det ju, men, som sagt, kontrasten..?

Tack!
/Sara

Längre framkallningstid,
högre temperatur,
(kraftigare agitering)

Ger högre kontrast och det är detta man även utnyttjar vid pressning av film. Man gör filmens responskurva brantare genom att främst högdagrarna påverkas.

Vill man ha lägre kontrast gör man naturligtvis tvärt om, fast då kan det vara värt att exponera aningen rikligare för att även lågdagrar påverkas något.

Vill man minska kontrasten radikalt där delar av bilden är i fullstarkt solljus och andra delar i mörk skugga finns andra knep såsom tvåbadsframkallning och väldigt utspädd framkallare med minimal agitering och väldans lång framkallningstid, fast dessa trick hör till den som har tid/möjlighet att prova sig fram för att kontrollera resultatet. Vill du få tips om sådant och inte drar dig för att läsa engelskspråkig fotoliteratur så rekomenderas Ansel Adams' "The Negative".

Senast ändrad:
Tack Galaxpresidenten.

Nu undrar jag ju förstås också ungefär HUR mycket högre temp? Nån grad eller ett par..?
Och HUR mycket längre tid..?

Det kan väl bli för mycket av det goda antar jag...

Det varierar mellan olika filmer. Kodak brukar ha rekomenderade framkallningstider för deras egna filmer och framkallare för 20, 22 och 24 grader, men det enklaste och vanligaste sättet att styra kontrasten är att man varierar just tiden. Dock om man justerar kontrasten neråt kan det vara lämpligt att man byter temperatur nedåt också för att inte få för korta framkallningstider. Det kan bli svårt att få ett jämnt resultat om man går under 5 minuter brukar man ofta säga.

Upplever man att man har fel kontrast kan det vara lämpligt att justera framkallningstiden i steg om runt 20%. Vissa filmer reagerar fortare än andra på samma justering. På filmtillverkarnas siter finns i regel datablad om filmer och framkallare där det står rekomendationer om kontraststyrning. För kodak T-max filmerna är det databladet F-4016 och för T-max framkaller är det datablad J-86 som gäller (det är dessa jag i regel använder, dock tycker jag att de normaltider som är angivna där ger för lite hög kontrast, beroende på motiv förståss).

Datablad för samtliga(tror jag) kodaks filmer och framkallare finner du här:
Kodaks svartvita filmer

Kodaks framkallare och kemikalier

BTW: I tidningen foto pågår en artikelserie om mörkrum som komprimerat och rätt lättfattat gått igenom diverse mörkrumsförfaranden. Värt att kolla upp på biblioteket kanske. "Mörkrumsskolan" startade i nr 11/2003 och det borde varit den första eller någon av de första delarna som handlade om filmframkallning.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar