Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höghastighetsfoto (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Kollat runt lite varstans efter info, och det finns en hel del.
Problemet i mitt fall är att jag vill ta bilder av droppar som faller ned i vätska, vilket varken medför ljud eller kraften att bryta t.ex. en foliebit.

Folk har tagit ruskigt bra bilder på sådant. Frågan är bara hur?
Gissar de?
Borde finnas ngn relä där man kan öka tidsintervallet tills blixten utlöses med stor noggrannhet, heter de ngt speciellt???

Vet att det är mkt snack om det här, men är det ngn som kan lite mer om elektronik än mig så dela gärna med er!

En sak till när jag ändå är i farten:
Utlöses blixten när en ström tillförs eller när strömmen stryps???

//Goro

Senast ändrad:
Kan man göra enligt följande beskrivning?:

Ljusstråle som bryts av en nedfallande vattendroppe, och på så sätt sätter igång en timer där jag kan variera tiden tills jag fångar ögonblicket jag vill ha ?

usch, blir så exalterad när jag tänker på sånt här...

Är inte enklaste sättet att helt enkelt ta flera bilder och testa?

Mät din egen reaktionstid, lämpligen genom att låta någon släppa en linjal mellan din tumme & pekfinger och försök fånga den (låt nollstrecket vara exakt mellan fingrarna).

Sedan behöver du "bara" låta en vattendroppe falla exakt samma avstånd som linjalen föll - om du försöker ta bilden exakt då du ser den börja falla, så kommer din reaktionstid göra att du trycker på avtryckaren "exakt" då den träffar vätskeytan.

Reaktionstiden kommer att diffa lite mellan försöken , eftersom det är olika rörelser som handen skall göra för att fånga, och det finns en liten fördröjning i kameran, plus att det är svårt (omöjligt) att göra två försök 100% identiska.

Men antagligen är resultatet gott nog för att få en bra bild efter några försök.

Goro skrev:
Kollat upp den sidan, så vitt jag kan se så har de inga förslag på triggers som skulle kunna funka i detta fallet.

Om du går in under kits, finns det satser med komponenter för att bygga optiska utlösare med fördröjning, dom kan användas för att fota droppar som faller

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar