Annons

Höghastighets bildserie på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

HeliDanne

Medlem
Under vissa omständigheter tar kameran bilder med 2-4 fps och andra med 8fps på samma inställning.... Jag har ställt in M-Läget Bländare 3,5 och 1/1000 i exponeringstid. Vad jag märkte sen är att om jag håller inne knappen för skärpedjupskontroll så går det med 8fps hela tiden...
(alla inställningar default). Går det att programera in så att man slipper hålla in denna knapp och få högsta bildseriehastighet hela tiden?

Jag är både ny här och med min kamera men har fottat ganska kreativt (teknikmässigt) med EOS 300D i 5 år. Hoppas nu kunna hitta lite svar.
 
Under vissa omständigheter tar kameran bilder med 2-4 fps och andra med 8fps på samma inställning.... Jag har ställt in M-Läget Bländare 3,5 och 1/1000 i exponeringstid. Vad jag märkte sen är att om jag håller inne knappen för skärpedjupskontroll så går det med 8fps hela tiden...
(alla inställningar default). Går det att programera in så att man slipper hålla in denna knapp och få högsta bildseriehastighet hela tiden?

Jag är både ny här och med min kamera men har fottat ganska kreativt (teknikmässigt) med EOS 300D i 5 år. Hoppas nu kunna hitta lite svar.

Vet inte ang skärpedjupsknappen men i övrigt är det en känd "feature" att FPS sjunker vid dåligt ljus.
Kan inte googla just nu men det finns några artiklar om det, tror tom canon har bekräftat det.
 
Det fanns väl nån form av workaround i att sätta custom settings till hastighetsprio istället för fokusprio?
 
Nä, det hjälper inte. Den inställningen påverkar fokuseringen av objektivet, inget annat. Här handlar det istället om en sekundär användning av fokuspunkterna, för att utröna var det finns delar av motivet som också är i fokus, eller nästan så. Kamerans iFCL antar nämligen att de delarna också är viktiga för beräkningen av rätt exponering.
 
Tack för alla svar....!!! Kul att man slipper vänta i tre dagar på svar som på vissa andra forum... Helkul! Tack!

Med denna input slipper jag lägga flera dagar på att leta i manualen iaf. Alltså är detta en BUG. Jag har en vän som med sin nikon alltid har piskat mig i fps när jag hade min 300D men nu ligger vi mer eller mindre lika :)

Jag använder highspeed mode för att fotta åska dagtid men har hittat detta tillbehör som sparar lite på kameram... www.aoephoto.com
Tack! /HD
 
Nej, en "bug" är när något inte fungerar som det ska.
Detta är en "egenskap", för det fungerar precis som Canon dokumenterar i manualen. Sen är det en annan sak om man gillar egenskapen (det har jag inte träffat på någon som gör), men en "bug" är det i alla fall inte.
 
Nej, en "bug" är när något inte fungerar som det ska.
Detta är en "egenskap", för det fungerar precis som Canon dokumenterar i manualen. Sen är det en annan sak om man gillar egenskapen (det har jag inte träffat på någon som gör), men en "bug" är det i alla fall inte.

Som Microsoft då :)
 
Nej, en "bug" är när något inte fungerar som det ska.
Detta är en "egenskap", för det fungerar precis som Canon dokumenterar i manualen. Sen är det en annan sak om man gillar egenskapen (det har jag inte träffat på någon som gör), men en "bug" är det i alla fall inte.

Var i manualen står detta?? *Nyfiken då jag själv inte hittat det*
 
ANNONS