Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höger- vs vänsterhandsgrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har länge funderat på en sak när det gäller höger vs vänsterhänta personer och kamerors utformning och det vore kul att höra Era åsikter och erfarenheter i ämnet.

Majoriteten av befolkningen i världen är ju högerhänt men ca 30-40% är vänsterhänta och så finns det en minoritet som är Ambidexter (dubbelhänta) och jag hör till den sistnämda gruppen så jag personligen har inga problem med detta men är nyfiken.

De flesta saker i vår vardag, fritid eller yrkesliv är anpassat för att hanteras med antingen höger eller vänster hand eller möjliga att använda valfri hand alltifrån kökssaxar, sportutrustning, verktyg vapen mm. men jag har aldrig sett en kamera som är avsedd för vänsterhänta?!

Många saker tillverkas i två varianter en höger och en vänster och det är bara att välja, sen finns vissa saker som är neutrala och där användaren själv kan välja vilken hand den ska användas med och ändra efter behov, men inte kameror!

Oavsett om det är kompaktare eller systemkameror så sitter "avtryckarknappen" och menyknapparna på höger sida av kameran så att de är lättåtkomliga med högerhandens fingrar, och hela kamerahuset är utformat för att hållas med höger hand.
Men om en person istället vill sköta allt detta med vänster hand har den något att välja på alltså kameror där knapparna sitter till vänster och huset är gjort för att hållas med vänster hand, eller är det bara att lära om?

Till min mellanformatskamera Mamiya 645 1000s finns bara vänsterhandsgrepp (det beror på att veven för filmframmatningen sitter på höger sida). Trots att jag är högerhänt tycker jag att det fungerar lika bra de få gånger jag fotar på med den utan stativ.

Jag har också funderat på detta. För den vänsterhänte är det nog inte helt omöjligt med höherhandskameror, musikanter och hantverkare måste ju i regel öva upp båda händerna till om än inte likvärdiga så näst intill. Värre är det för de som helt saknar fungerande högerhand. Konstigt att inte handikapporg. gjort något. En vänsterhandanpassad kameramodell helst då med motorzoom borde väl de stora tillverkarna kunna erbjuda och få lönsam.

Nja alltså det man gör med högerhanden på en kamera kräver ju inte så mycket finmotorik att det bli några problem, normalt håller jag ju kam,eran med båda händerna ändå.

Hej,

Som (extremt) vänsterhänt tänkte jag svara på detta.

Har aldrig varit i något större behov av saker anpassade för vänsterhänta. Det är väldigt långt en vanesak och det är främst i finmotoriken den sista avgörande skillnaden ligger. Har inte något som helst problem med att använda en vanlig kamera, högerhänta saxar, spelar dessutom gitarr och bas på högerhänta instrument. Har också lärt mig spela biljard behjälpligt på högerhänt manér. De enklaste (och bästa) konservöppnarna av plåt använder jag på omvänt vis, funkar bra.

Det går att lära sig det mesta. På gitarrsidan måste jag erkänna att jag har svurit någon gång eftersom min högerhand helt enkelt inte har samma finmotorik automatiskt som vänstra handen, men med träning har jag lyckats bli betydligt bättre i alla fall.

Jag tror således inte att det finns någon orsak till att göra vänsterhänta kameror, vilket också skulle bli en extremt dyr affär för kameratillverkarna.

eller nä, kanske inte...hittade inget när jag googlade. Bara en vänsterhänt F100-prototyp som aldrig sattes i produktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar