Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Höga ISO-inställningar för jpg med Sony a900

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Sundell

Aktiv medlem
Hej!
Jag brukar oftast fotografera i raw, men ibland behöver jag höga ISO 3200-6400
på grund av dåligt ljus, och jag har hittat en inställning som fungerar ganska bra på Sony a900.

-VB= Manual
-ISO-3200-6400
-Creative Mode= Light
- Färg= +1
-Sharpness= +2
-Ljushet= -2
-Zon= -1
-DR= Off
-Jpg= X.Fine
-Brusreducering= Normal

//Peter Sundell

Med alla de myriader inställningar man kan göra med dagens ditigalkameror, så finner jag denna typ av praktiska råd vara av stort värde.

För min del gäller det nu bara att fundera ut hur man ska kunna få ihop stålar för att kunna köpa skaffa en A900...

Mayro, är du här och trollar också :p
Det där förstår inte jag heller...

Vad jag har förstått så betyder "troll" och att "trolla" i dessa sammanhang att någon utger sig för att vara någon annan än man är, och i denna egenskap svartmålar någon/något.

Alltså, någon XX-kameramärkes-fundamentalist går in på en YY-kameramärkestråd, och börjar där högljutt jämra sig över en massa fel och brister på det YY-kameramärke som han (lögnaktigt) påstår sig vara en användare av.

Med denna definition har jag aldrig någonsin sett Mayro ägna sig åt att "trolla". Att, efter att ha undersökt ett antal olika kameraalternativ på marknaden (som jag vet att Tobbe har gjort - till skillnad från väldigt många av de andra som flitigt skriver i Fotosidnas alla kameravals-trådar), och sedan komma fram till att av dessa ger en mer för pengarna än de andra, är givetvis INTE ALLS detsamma som att "trolla"!

Peter S

Jag har för mig du haft en A700 före din A900..... Hur skulle du säga att dom skiljer sig förutom då dom större bilderna??

varför jag frågar är för jag och vår 14 åriga dotter funderar på sälja av våra kameror samt lite objektiv lägga till lite kr och sedan köpa en A900 för ha gemensamt i familjen i stället för hålla på med dubbla set som nu.. Det är ytterst sällan vi krockar och egentligen har behov av kamera samtidigt.. Dessutom har vi långzoom som reserv som andra dottern 9 bast fotar med... Så utan blir vi inte någonsin om det skulle krocka...

Hoppas inte min fråga stör/förstör din topic här.. I så fall så får jag be om ursäkt..

Mvh
Tobbe.

Hej!
Jag brukar oftast fotografera i raw, men ibland behöver jag höga ISO

//Peter Sundell

Jag förstår inte riktigt, du brukar fota RAW men kör jpg vid höga ISO?

A900 jpghantering är inte på topp har jag hört. Samt selektiv brusreducering med t.ex. noise ninja i PS i kombinationm med lämplig RAW konverterare borde spöa det mesta.

Peter S

Jag har för mig du haft en A700 före din A900..... Hur skulle du säga att dom skiljer sig förutom då dom större bilderna??

varför jag frågar är för jag och vår 14 åriga dotter funderar på sälja av våra kameror samt lite objektiv lägga till lite kr och sedan köpa en A900 för ha gemensamt i familjen i stället för hålla på med dubbla set som nu.. Det är ytterst sällan vi krockar och egentligen har behov av kamera samtidigt.. Dessutom har vi långzoom som reserv som andra dottern 9 bast fotar med... Så utan blir vi inte någonsin om det skulle krocka...

Hoppas inte min fråga stör/förstör din topic här.. I så fall så får jag be om ursäkt..

Mvh
Tobbe.

Hej Tobbe!

Det stämmer att jag hade a700 innan a900 och jag var väldigt nöjd även med a700an. Det finns säkert flera saker som olika fotografer vill lyfta fram, men enligt mig så håller jag fram a900 i följande fall:
Större, ljusare 100% sökare.
Bättre, skarpare bilder vid större förstoringar.
Större möjlighet att beskära med högre kvalitet.
Möjlighet att göra microjusteringar på objektiv (backfokus, frontfokus)
Fullformatet ger ett behagligare skärpedjup vid låga bländartal.

Ja det var några av de saker som jag tycker är bättre med a900, och jag trivs väldigt bra med mitt byte och saknar inget från a700.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Mv//Peter Sundell

Jag förstår inte riktigt, du brukar fota RAW men kör jpg vid höga ISO?

A900 jpghantering är inte på topp har jag hört. Samt selektiv brusreducering med t.ex. noise ninja i PS i kombinationm med lämplig RAW konverterare borde spöa det mesta.

Hej Patrik!

Det stämmer att jag oftast fotograferar i rawformat, men samtidigt tycker jag att det är bra att ha en minneslagrad inställning på a900an där jag kan använda ISO 3200-6400 och köra i jpg vid behov. Jag ville därför få ut den bästa inställningen av alla möjliga för detta ändamål, och den inställningen som jag ville dela med mig av var enligt min personliga smak den som såg bäst ut kvalitetsmässigt.
Jag tycker det ger större möjligheter t.ex. när jag fotograferar Elitserie ishockey,
och har korta ledtider för att få upp bilder på webben, då är det bra att köra jpg.

Vid höga ISO 1600-3200 och normal fotografering så föredrar jag rawfilernas möjligheter att efterbehandlas i Lightroom 2, och där kör jag med Nik Dfine 2.0 som plugin, och det ger en mycket bra brusreducering, som jag anser vara bättre än Lightrooms inbyggda.

Mv//Peter Sundell

Senast ändrad:
Med alla de myriader inställningar man kan göra med dagens ditigalkameror, så finner jag denna typ av praktiska råd vara av stort värde.

För min del gäller det nu bara att fundera ut hur man ska kunna få ihop stålar för att kunna köpa skaffa en A900...

Tack för det Gunnar!

Jag hoppas verkligen att du har möjlighet att skaffa en a900, det är en underbar kamera att fotografera med och jag har ännu inte ångrat mig. Lycka till.

Mv//Peter Sundell

Tack för lyckönskningen!

Har ju förstått att det du säjer är vad alla som har haft möjlighet att bli förtrogen med A900:an tycker.

Tills vidare får jag nöja mig med att ha den som min drömkamera. Men man ska ju som bekant alltid ha något att drömma om här i livet... :)

Det där förstår inte jag heller...

Vad jag har förstått så betyder "troll" och att "trolla" i dessa sammanhang att någon utger sig för att vara någon annan än man är, och i denna egenskap svartmålar någon/något.

Alltså, någon XX-kameramärkes-fundamentalist går in på en YY-kameramärkestråd, och börjar där högljutt jämra sig över en massa fel och brister på det YY-kameramärke som han (lögnaktigt) påstår sig vara en användare av.

Med denna definition har jag aldrig någonsin sett Mayro ägna sig åt att "trolla". Att, efter att ha undersökt ett antal olika kameraalternativ på marknaden (som jag vet att Tobbe har gjort - till skillnad från väldigt många av de andra som flitigt skriver i Fotosidnas alla kameravals-trådar), och sedan komma fram till att av dessa ger en mer för pengarna än de andra, är givetvis INTE ALLS detsamma som att "trolla"!

Ack du att du blev stött av det där. Ta en prosac eller nått

Mayro, är du här och trollar också :p

Refererar till ett annat forum där det brukar gå hett till i diskussionerna mellan canikon och sony :D Därför riktatde jag det till mayro, och inte till dig. Och du behöver inte förstå det.

Sony ägare är nog känsligare än canikon ägare.

Sony ägare är nog känsligare än canikon ägare.

Njee.. Tror bara inte Gunnar visste vi inte var helt obekanta... Samt att där fanns en (hoppas jag) "liten ton" av "vänlig ovänlighet" bakom "elakheten"....

Och då kan lätt som jag är övertygad du själv ser samt inser ditt inlägg se enbart elakt ut ..

Så hoppas detta kan lagras blad kategorin "glöm det"...

Dessutom är Sonyägare snälla mot Canikonägare..Och förlåter dom för allt möjligt hyss dom har för sig via försöka hävda Canikon är bäst...

Skillnaden mellan Canikonerna och en glad gladlynt godmodig trygg Sonyist är att för Sonyisten räcker det med en Sonyist "mot" massor med canikoner för Canikonerna skall känna sig utsatta samt hårt ansatta och ropa på hårdare moderering..... Och för en solo glad godmodig Sonyist känns massor av Canikoner mest som skoj motstånd..

Där är skillnaden...

:)

Mvh
Tobbe...

Peter Sundell

Därmed tror jag mig förstå att du anser ändå att A900 är en märkbart "bättre" kamera ..

Eller är det alla ölen jag råkat vält/hällt i mig i kväll i Ronneby på Cruisingen som gör jag hajar fel här..;-)

Peter Sundell

Därmed tror jag mig förstå att du anser ändå att A900 är en märkbart "bättre" kamera ..

Eller är det alla ölen jag råkat vält/hällt i mig i kväll i Ronneby på Cruisingen som gör jag hajar fel här..;-)

Det kan nog sammanfattas att jag anser att a900 är en bättre kamera för mina ändamål,
så det är inte för mycket öl:)

Hade så gott//Peter Sundell

Hej Patrik!

Det stämmer att jag oftast fotograferar i rawformat, men samtidigt tycker jag att det är bra att ha en minneslagrad inställning på a900an där jag kan använda ISO 3200-6400 och köra i jpg vid behov. Jag ville därför få ut den bästa inställningen av alla möjliga för detta ändamål, och den inställningen som jag ville dela med mig av var enligt min personliga smak den som såg bäst ut kvalitetsmässigt.
Jag tycker det ger större möjligheter t.ex. när jag fotograferar Elitserie ishockey,
och har korta ledtider för att få upp bilder på webben, då är det bra att köra jpg.

Vid höga ISO 1600-3200 och normal fotografering så föredrar jag rawfilernas möjligheter att efterbehandlas i Lightroom 2, och där kör jag med Nik Dfine 2.0 som plugin, och det ger en mycket bra brusreducering, som jag anser vara bättre än Lightrooms inbyggda.

Mv//Peter Sundell

Ja då förstår jag precis, skulle gjort samma sak om jag satt i din sits, själv har jag gott om tid så jag kör allt i Raw till min 700:a.

Bilagor

• _DSC6892.jpg
    _DSC6892.jpg
    62.2 KB · Visningar: 86
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto