Annons

Hårstrå inuti kameran -- visst borde man kunna rädda bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersli

Aktiv medlem
Hovmästaren, det ligger ett hårstrå i min soppa!

Höjdpunkten (i dubbel bemärkelse) på min semesterresa var en tur upp i bergen på Gran Canaria. Självklart så var kameran med, och lika självklart så satt det en gremlin i den. Ja, ingen riktig gremlin, utan ett litet hårstrå som jag senare hittade på det bakre linselementet.

Självklart så borde man kunna rädda bilderna genom lite handhavande i photoshop? Som ni ser nedan så verkar det som om inga detaljer har gått förlorade, som tur är. Jag är dock en nybörjare på photoshop så jag tänkte fråga om ni har några bra tips och råd.

Bilagor

• img_4500_web.jpg
    img_4500_web.jpg
    7.2 KB · Visningar: 490
Jag skulle nog ge mig på bilden med klonstämpeln och ett gott tålamod.

Du plockar helt enkelt upp färg på sidan om problemet och överför den till störningen. Har gjort ett snabbt försök som jag bifogar. Funkar nog bra på denna typ av bilder.

Bilagor

• img_4500_web[1].jpg
    img_4500_web[1].jpg
    21.1 KB · Visningar: 472
andersli skrev:
så jag tänkte fråga om ni har några bra tips och råd.
Behövs ett utsnitt av bilden i originalstorleken för att tipsen ska kunna bli relevanta. Gärna en bild med mer detaljer än den du visade ovan.

Ok, här en utskärning från bilden i orginalstorlek.

Bilagor

• img_4500_cropped.jpg
    img_4500_cropped.jpg
    6.6 KB · Visningar: 394
Alternativ #2:
Gör ett justeringslager med nivåer och ljusa upp bara hårstrået lite.

Om du har tur kan du sen använda samma justeringslager och mask på alla bilder, fast det hänger på att hårstrået är på exakt samma ställe och inte flyttar på sig mellan bilderna.

Snabbt försök:

Bilagor

• img_4500_web[1].jpg
    img_4500_web[1].jpg
    8.4 KB · Visningar: 347
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar