Annons

Hårstrå i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

amsen

Ny medlem
Jag har fått in ett hårstrå i mitt 40-150mm objektiv. KATASTROF!
Det ligger i gluggens ena kant och stör. (I framkant på objektivet inte delen närmast kamerahuset.) Om jag skall skicka det till Olympus service kostar det mig 2,335:-!!! (Då kan jag ju köpa ett nytt istället...)

Är det någon som har ett förslag/tips på vad jag kan göra för att få bort det? Har försökt att blåsa men det rör inte på sig en mm.

Vänligen
Ann-Marie

Bilagor

• hårstrå.jpg
    hårstrå.jpg
    27.1 KB · Visningar: 448
Senast ändrad:
Visserligen irriterande att det finns där, men kanske inte så stor påverkan på slutresultatet?

Viss ljusbrytning sker pga hårstrået, men knappast att du ser det på bild. Prova att placera dit ytterligare ett objekt, t.ex. en tråd på frontlinsen och observera om du överhuvudtaget ser någon skillnad?

På ett makroobjektiv med kortare närgräns skulle det nog vara mer störande att ha där, men knappast på din telezoom, ens med mycket nedbländning.

De dyrare objektiven är tätade mot damm och stänk, ett skydd som inte de billigare kit-objektiven har. Mitt tips är att acceptera att hårstrået finns där och med ringa påverkan på bildresultatet.

Det är ett trevligt, litet och lätt objektiv, som klarar många fotosituationer.

Ref:

Tack för de lugnande raderna!

Tack Knight!
Visst har jag varit orolig att hårstrået skall vara i vägen eller störa autofokuseringen med dina lugnande rader lägger jag min oro åt sidan.
Nästa investering blir ett bättre objektiv.

Vänligen
Ann-Marie

Tack Knight!
Visst har jag varit orolig att hårstrået skall vara i vägen eller störa autofokuseringen med dina lugnande rader lägger jag min oro åt sidan.
Nästa investering blir ett bättre objektiv.

Vänligen
Ann-Marie

Nu vet jag inte vad du fotar eller kräver. Men det är inget fel på kit-tele-zoomen! Fin fint objektiv som duger bra till det mesta :)

Mvh

Stefan

Jag hade samma lilla bekymmer som du tidigare i somras, ett hårstrå komplett orubbart. Skakade och grejade men tröttnade på det och ignorerade istället mitt huvudbry för en stund och plötsligt var strået borta! De märktes inget på bilderna men visst är det störande att ha det där!

Hoppas du fått bort ditt strå nu! :) (eller vems de nu var :p)

Det är kvar än...

Jag hade samma lilla bekymmer som du tidigare i somras, ett hårstrå komplett orubbart. Skakade och grejade men tröttnade på det och ignorerade istället mitt huvudbry för en stund och plötsligt var strået borta! De märktes inget på bilderna men visst är det störande att ha det där!

Hoppas du fått bort ditt strå nu! :) (eller vems de nu var :p)

Ja, det är väldigt irriterande men vetskapen om att det inte kan störa fotograferingen är ju lite lugnande. Har en aning om att det är ett hundhår från våra vovvar. De kan verkligen gräva sig in de små rackarna.

Hoppas att det blir som för dig att det plötsligt bara är borta. Håll en tumme för det är du snäll. ;)

hälsningar
Ann-Marie

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto