Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårdvarukalibrering, kvm-switch etc - när laddas korrigeringen i skärmens LUT och "hu

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallojs!

Jag har några frågor och funderingar angående hårdvarukalibrering som jag inte lyckas hitta några vettiga svar på varken i forumet eller manualerna.
När man kalibrerar en skärm (en som verkligen hårdvarukalibreras t ex en CG241W) läggs ju en korrektion i skärmens LUT.

Om jag har två (eller flera) datorer på en KVM-switch, matad med DVI-D och sen växlar över till en dator som jag inte kört kalibreringen via ColorNavigator på och sen växlar tillbaka, ligger kalibreringen kvar då? Ligger kalibreringen kvar då skärmen varit strömlös? Är det ett flashminne eller liknande i skärmen där senaste kalibrering sparas?
Man skrev ju ett namn på kalibreringen i slutet (ColorNavigator)...hamnar den filen bara i skärmen? Jag kan i alla fall inte hitta nåt i C:\Program Files\EIZO.

När man matar en skärm med digital signal via DVI-D. Är det nån som har nån uppfattning om huruvida det är eller brukar vara nån märkbar skillnad mellan olika datorer? Eller är det så att när signalen är digital skickas bara färgkoden det SKA vara och då blir det rätt om skrämen är kalibrerad?
Om jag har flera datorer på min KVM-switch - ska det då kalibreringen fungera med alla även om jag bara kört ColorNavigator på en?

När man installerar ColorNavigator kommr även ett program som heter ScreenManagerPro med. Det verkar inte få kontakt med min skräm. Är det nåt att ha som jag bör lägga tid på att få igång? Skärmen är kopplad med USB till datorn och jag körde colorimetern i usb-hubben skärmen, så den kontakten fungerar. Skärmen identifieras korrekt i NVidia-drivern, så KVM-swithcen verkar släppa igenom signalen "som den är".

Hoppas nån kan förklara det här för mig.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.