Annons

Hårddiskar till nya datorn

Scarlet

Aktiv medlem
Har sett ut en dator, återstår att välja hårddiskar. Ssd disk är helt nytt för mig och jag har bara fattat halvvägs. Enligt tips jag fick idag - köp en så stor ssd disk som möjligt och lägg dina fotoprogram och windows där. För övrig lagring köp en stor vanlig hårddisk -

Nu känner jag mig en aning förvirrad eftersom jag trodde att en snabb ssd disk skulle vara den som photoshop skulle jobba mot inte vara installerat på.

En ssd disk är dyr i jämförelse med en vanlig hårddisk, så kan jag klara mig på en 250gb Intel så vore det bra. Övrig hårddisk är billigt och inget problem att köpa 1 -2 tb.

Någon som kan förklara för mig, tack <3
(Alla mina bilder finns på externa hårddiskar. Och så har jag tänkt att fortsätta. Det jag vill stoppa in i datorn är design standard, lightroom och photomatix bla.)

Det finns många trådar om SSD på fotosidan, men kortfattat är en SSD kvickare och saknar mekanisk tröghet som en traditionell snurrdisk. Om flera små filer skall läsas in är en SSD mycket kvickare, dvs kort accesstid.
Dessutom läser/skriver en SSD snabbare (mängd data) än en traditionell disk.
Placeras operativsystem och program på SSD känns datorn snabb.
Skillnaden i läskapacitet mellan en snabb konsument snurr disk jämfört med en SSD ligger runt 4-5x till SSDs fördel. När du redigerar filer läser du oftast bara in en fil åt gången och då märks knappast den lägre kapaciteten.
Externa diskar brukar vara märkbart långsammare än interna. Därtill kan förbindelsen mellan disk och dator vara en flaskhals.

Om du inte har en väldigt bra extern disk tycker jag att du skall överväga att i första hand placera dina bilder på en intern lagringsdisk och sedan säkerhetskopiera mot en extern disk.

Det känns ganska meningslöst att skaffa en snabb applikationsdisk och sedan placera data som skall bearbetas på en slö extern disk. En snabb interndisk kan vara 4-5x snabbare än en normal slö extern disk.

256 GB SSD räcker gott och väl.
Du ska bara lägga Windows och själva programmen där.
Foton, ev. video och övrigt material lägger du på en vanlig "snurrdisk" 3-4 GB är billigt. Snurrdisken är tillräckligt snabb.

Det blir pilligt att separera ut program från systemdisken så det är rationellt att ha en stor SSD för Windows och program. Det viktiga sen är att rymma Lightroom katalog och cache på SSD så det går snabbt och smidigt att jobba med datorn.

RAW kan vara på den konventionella disken eller på dina externa, det går bra.

Om jag gör extern redigering av filer(utanför LR) så sparar jag dem som TIFF och skriver dem på SSD så att det går snabbt att spara /läsa filerna under arbetets gång. Tex hdr, panorama, stacking.

Så se till att SSD är stor från början.

Tackar! Det är för mig helt nytt att ha flera interna diskar så även om jag har en hum om vad ssd och vanlig snurrdisk är så har jag ingen susning om hur de skall funka tillsammans i datorn.

Då stoppar jag in programmen på ssd. Men ligtroomkatalogen också? Då lär den disken bli full kvickt. Cache? Vad för cache?

Jag har nästan 2 tb bilder. Därför har jag lagt det på externa. Gammeldatorn kunde inte härbärgera det. (Blir så om man målar i datorn också)

Men nu har jag möjlighet att köpa rejält med minne så jag skall följa rådet om att i första hand ha bilderna på den interna disken och låta sync toy säkerhetskopiera ut till en extern.

Datorn kan rymma 3 hårddiskar. Vinner jag något på det?

Dina bildfiler importerar du i Lightroom och kan då välja din stora interna disk eller externa diskar att lagra dem på.

Lightrooms katalog är något annat! Det är databasen som beskriver redigeringen du gör och annan metadata. De här parametrarna talar om hur LR ska behandla dina bilder, men katalogen i sig blir inte jättestor. Men det skrivs till den hela tiden när du jobbar i Lightroom.

Dina bilder ligger orörda på sin lagringsplats och LR genererar förhandsvisningar från parametrarna i katalogen. Dessa förhandsvisningar sparas i LR cache, och den här skrivs till hela tiden när du jobbar. Gamla filer kan rensas ut eftersom så den behöver inte heller bli jättestor. Den kan dessutom genereras på nytt om det skulle behövas.

Vidare funderingar

Först och främst tack för hjälpen så här långt.
Jag har läst på ordentligt både här och där. Fanns ju en toppentråd här på fotosidan.

Blev rädd när jag hörde om ssd diskar som bara dog - hört att samsung står för kvalité, vad säger ni?

Fick till slut ihop denna lista, använde en dator på komplett som utgångsläge. Undras om det kan funka

Fractal Design Define R4 Black Pearl
Cooler Master G650M, 650W PSU ATX 12V V2.3,
Intel Xeon E3-1240 V3 LGA1150, Quad Core, 3.4GHz,
Kingston DDR3 1600MHz ECC 16GB
Samsung SSD 840 PROSeries 256GB
WD SE Enterprise 4TB SATA3.0 SATA 6Gb/s, 3.5
Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA,
Windows 7

• Fractal Design Define R4 Black Pearl - Helt ok, en tyst och rejäl låda
  • Cooler Master G650M, 650W PSU ATX 12V V2.3, - Överdrivet mycket effekt, du behöver knappast 650W och Cooler Master får inte överdrivet bra betyg på nätet
  • Intel Xeon E3-1240 V3 LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, - Detta är en server-processor, knappast något du behöver
  • Kingston DDR3 1600MHz ECC 16GB - Kingston, Corsair och Crucial är bra grejer
  • Samsung SSD 840 PROSeries 256GB - Samsung eller Intel brukar vara bra val
  • WD SE Enterprise 4TB SATA3.0 SATA 6Gb/s, 3.5 - En bra disk men dyr, du klarar dig med WD Green eller motsvarande för under halva priset
  • Samsung DVD Writer, SH-224DB SATA,- Inga konstigheter
  • Windows 7 -Klokt val
Sen har du glömt moderkort, dvs kretskortet du kopplar in allt i. Jag hade också valt att köpa en annan CPU-kylare för att få ner ljudnivån lite till. CPU:n du har valt saknar också inbyggd grafik så du måste du köpa till ett separat grafikkort (inte många kronor men ändå, från 500 kr eller så).

Om jag får gissa så har du utgått från Kompletts Workstation E5, en maskin som jag tycker verkar gravt överspecad och överprisad för bildbehandling på hemma/hobbynivå. Jag hade valt en Intel i7 CPU med inbyggd grafikkrets, ett mellanklassmoderkort från t.ex. Asus eller Gigabyte, 16GB ram och 180-250 GB SSD. Tillsammans med låda, nätaggregat, lagringsdisk och annat lullull hamnar du inte långt över 10000 kr.

Jag hade övervägt följande ändringar;

- PSU, Corsair RM eller CS 550W. Tysta och med modulära kablar.
- CPU, Intel i5-4670 eller i7-4770S (strömsnål variant).
- Moderkort, m-ATX med H87 chipset, ASUS eller Gigabyte
- Chassi, Fractal Desin Define Mini (ljuddämpat och fläktreglering) eller kanske Bitfenix Prodigt M (alt. Phenom). R4 är för stort chassi för din spec.
- Disk, som Emil skriver, en WD Green.
- CPU-kylare, Cooler Master Hyper 212 Evo

Det blir en tyst, snabb dator som passar din kravspec.

Blev rädd när jag hörde om ssd diskar som bara dog - hört att samsung står för kvalité, vad säger ni?

SSD eller mekanisk, alla diskar kan "dö" när som helst så en bra backupstrategi är nödvändig oavsett vilket.

Jag har hittills inte haft någon krasch på SSD men en del på mekaniska vilket i och för sig inte säger så mycket då jag har en väldigt liten andel SSD.

Hej igen och tack för respons!
Jag började med att kika på Scandinavian photos datorer, dom har en xeon processor. Det är ju också hp datorer som rekommenderas av Adobe själva. Men de verkade väldigt dyra.

Komplett har sina workstation som jag kunde utgå ifrån, workstation E3 som i grundutförande ligger på 11800.

Att plocka ihop en dator själv går en bit över mina kunskaper. Mycket att fundera över och ovärderligt m respons. Tack!

Jag uttryckte mig oklart ser jag. En gång till.......de råden jag har fått tar jag med mig nu när jag tar nästa steg. Nu vet jag lite bättre vad som är rimligt att fundera över.

Ett grafikkort är ju inte heller helt bortkastat då Photoshop och flera andra program utnyttjar den stora datorkraft som finns i dem - åtminstone de från nVidia - och snabbar upp vissa operationer avsevärt.

Bara om man vet att man använder just de filter som kan dra nytta av grafikkort. Liquify och några få till.

Sitter man i LR är det bortkastat.

Det finns väl ingen anledning att satsa på den förslagna processorn som är till för en workstation.
En i5 el.i7 med integrerad grafik räcker gott för stillbildsredigering. Då är i5 mest prisvärd för i7 tillför marginell prestanda.

(Om man ändå ska skaffa ett grafikkort så bör man klargöra om kortet stöds av redigeringsprogramet. De "äldre" GTX-korten i 400 och 500-serien fungerar bra men det är högst osäkert om 700 serien fungerar de har en annan arkitektur. Det finns mång siter där medlemmar uttrycker besvikelse över att deras grafikkort är verkningslöst gentemot den integrerade grafiken.
Grafikkorten är optimerade för spel. Tusenlappar i sjön, om man säger.)

Det finns väl ingen anledning att satsa på den förslagna processorn som är till för en workstation.
En i5 el.i7 med integrerad grafik räcker gott för stillbildsredigering. Då är i5 mest prisvärd för i7 tillför marginell prestanda.

(Om man ändå ska skaffa ett grafikkort så bör man klargöra om kortet stöds av redigeringsprogramet. De "äldre" GTX-korten i 400 och 500-serien fungerar bra men det är högst osäkert om 700 serien fungerar de har en annan arkitektur. Det finns mång siter där medlemmar uttrycker besvikelse över att deras grafikkort är verkningslöst gentemot den integrerade grafiken.
Grafikkorten är optimerade för spel. Tusenlappar i sjön, om man säger.)

Här finns info från en kunnig person:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1948025&postcount=17

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar