Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hårda Cylinderfodral till objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

jag hittade dessa på Amazon, och undrar om det finns liknande fodral att köpa i Sverige någonstans?

http://www.amazon.com/Mennon-LLC-SL...sbs_421_1?ie=UTF8&refRID=0HGSPZYW5FGZPMDE4T23

Jag är just ute efter hårda fodral (just nu, två stycken med olika mått), som jag till viss mån kan hitta någorlunda korrekta mått på, så att jag kan hålla det så kompakt som möjligt.

Vet ni någonstans? det måste självklart inte vara läder, men de måste vara hårda...


Jag skall tillägga att jag letat en hel del på svenska sidor, och hittar mest vad som ser ut att vara ganska mjuka påsar och säckar osv....
 
De kallas för objektivkoger eller linskoger och de dyker ibland upp på Tradera till exempel. Ofta har de inte använts särskilt mycket utan ser ut att vara i gott skick. Jag har ett par stycken undanstoppade, de har används väldigt sällan. Förr fick man ibland med sådana när man köpte objektiv men numera verkar det mest vara mjuka stoppade påsar.
 
Ok, tackar för info.

nä, jag nämnde inte kameramärke för jag tänkte i mitt stilla sinne att det inte var relevant. Trodde sånt var märkesoberoende, och såldes baserat på vilka mått man var ute efter. Dvs inte dedikerat till ett specifikt märke på objektiven.

Tack så jättemkty för länkarna....ska se om jag kan reda ut måtten på dessa så jag vet om dom kanske passar mina objektiv.

Med vänlig hälsning,
 
Som ni kanske förstår är jag grön på detta....så all hjälp tages tacksamt emot.

Min följdfråga blir, räcker det verkligen med dessa mjuka objektivpåsar?
Hur gör ni som reser mkt med objektiv med er, så att det inte förstörs på resorna? påsarna skyddar ju inte mkt tänker jag....?

Har ni alltid kamera och objektiv med i handbagaget? eller ser ni bara till att packa det noggrant i resväskan?

(som info gäller det sony objektiv, e och fe....)
 
Förr var det mest koger som gällde. Men de är i praktiken rätt så skrymmande, tar plats, och lika mycket plats tar dom ju då dom är tomma. Och ska objektiven ligga skyddat måste kogret passa så att linsen inte skramlar fritt inuti.

Så det är mer praktiskt med mjuk påse.

Så länge den ligger i en kameraväska brukar det gå bra. Jag har råkat ut för en (1) skada och då låg objektivet i en Konsumkasse av bomull, en kamera"väska" som är väldigt diskret men inte skyddar nästan alls.
 
Har ni alltid kamera och objektiv med i handbagaget? eller ser ni bara till att packa det noggrant i resväskan?

Jag brukar ha min fotoryggsäck som handbagage och då får objektiven ligga löst i dom vadderade "facken".
Ibland får något av de billigare objektiven + blixt m.m. åka i stora resväskan, då brukar jag bara linda in dom i lite kläder (vet iof inte om det är så smart ifall någon säkerhetsvakt skall rota i väskan, då finns nog risken att objektivet trillar ut och ner på golvet....)

Efter att ha sett en tant som jobbade på malmös flygplats stå och sparka in en väska som fastnat i bagagebands-"hålet" så litar jag inte alls på hanteringen och vill därför inte ha något dyrt i incheckade bagaget.
 
Har ni alltid kamera och objektiv med i handbagaget? eller ser ni bara till att packa det noggrant i resväskan?

Alltid i handbagaget. Jag skulle aldrig ha något ömtåligt i det incheckade bagaget med tanke på hur de kastas runt av personal och diverse rullband. Eller något dyrt för den delen, p.g.a. stöldrisken.

Bär jag objektiv i en kameraväska skyddas de av väskans vaddering, så jag använder inget annat skydd. När jag har dem i en vanlig axelväska använder jag Sigmas vadderade, halvhårda fodral, eftersom jag har några sådana i olika storlekar.
 
Min följdfråga blir, räcker det verkligen med dessa mjuka objektivpåsar?
Hur gör ni som reser mkt med objektiv med er, så att det inte förstörs på resorna? påsarna skyddar ju inte mkt tänker jag....?

Har ni alltid kamera och objektiv med i handbagaget? eller ser ni bara till att packa det noggrant i resväskan?

Själv så har jag bytt ut de relativt tunna påsar som jag fått med mina Nikon-objektiv till lite tjockare i neopren (samma material som i våtdräkter). Inte jättetjocka så att de tar stor plats, men känns ändå som de skyddar objektiven lite bättre.

Förvarar de sedan i en stor Think Tank Retrospective som jag oftast sätter ovan på en weekendbag och drar runt på. Checkar aldrig in som bagage - utan enbart genom säkerhetskontrollen.
 
Min följdfråga blir, räcker det verkligen med dessa mjuka objektivpåsar?
Hur gör ni som reser mkt med objektiv med er, så att det inte förstörs på resorna? påsarna skyddar ju inte mkt tänker jag....?

Har ni alltid kamera och objektiv med i handbagaget? eller ser ni bara till att packa det noggrant i resväskan?
Andra har redan påpekat hur omilt incheckat bagage kan behandlas, vilket gör att jag inte gärna lägger ömtåliga saker som objektiv och kameror i sådant bagage.

Sen bör man tänka på att flygbolagen ersätter försvunnet bagage med en schablonsumma, så om ens väska försvinner och man har dyra grejer i den så kan det bli dyrt.

Kamera och objektiv i handbagaget gäller alltså för min del. Om man får problem med viktgränsen på handbagaget (vilket brukar bli ett problem innan väskans mått blir det) så kan man lägga en hel del grejer i sin jacka om man har en sådan med rymliga fickor.
 
Kamera och objektiv i handbagaget gäller alltså för min del. Om man får problem med viktgränsen på handbagaget (vilket brukar bli ett problem innan väskans mått blir det) så kan man lägga en hel del grejer i sin jacka om man har en sådan med rymliga fickor.
Smycken finns det inga begränsningar för ännu ;) En kamera är både snygg o ett dyrt halsband...

Pratade med en på jobbet i veckan. Det finns tydligen ett bolag idag som begränsar vad du får ha med dig i jackan. Kommer inte ihåg hur, kanske antalet fickor?, o jag har för mig att det var ett lågprisbolag.
 
Rymliga jackfickor

....Om man får problem med viktgränsen på handbagaget (vilket brukar bli ett problem innan väskans mått blir det) så kan man lägga en hel del grejer i sin jacka om man har en sådan med rymliga fickor.

När handbagaget i fotoryggan svämmar över så reser jag ofta dessutom i en Gitzo Four Season Jacket ( http://www.amazon.com/Gitzo-GA151XX...p/B002FGTIR8/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8 ) som jag köpt begagnad här på fotosidan.
Den har gigantiska fickor, där man lätt får ner ett prokamerahus (typ Nikon D4S) eller en telezoom 70-200/2.8.
Jackan ser inte alls så bylsig ut som på Amazonbilden utan mer som en ganska normal sportjacka, inte speciellt uppseendeväckande.

I det incheckade bagaget har jag bara stativ kulled och batteriladdare, väl inlindat i kläder handduk och annat mjukt.
 
När handbagaget i fotoryggan svämmar över så reser jag ofta dessutom i en Gitzo Four Season Jacket ( http://www.amazon.com/Gitzo-GA151XX...p/B002FGTIR8/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8 ) som jag köpt begagnad här på fotosidan.
Den har gigantiska fickor, där man lätt får ner ett prokamerahus (typ Nikon D4S) eller en telezoom 70-200/2.8.
Jackan ser inte alls så bylsig ut som på Amazonbilden utan mer som en ganska normal sportjacka, inte speciellt uppseendeväckande.

Den ser inte alls så dum ut (har aldrig riktigt gillat fotovästar då de skriker lite väl mycket "fotograf", samt att de ser lite väl nördiga ut).

Vad fick du ge för den begagnad?

Någon som vet om de säljs nya någonstans? Antingen i Sverige, eller någon som säljer till Sverige med rimlig frakt.
 
Vad fick du ge för den begagnad?

Vill minnas jag fick ge under tvåtusen för fem år sen, men då var jackan som i nyskick.

Jackan är lite för tät (oventilerad) för att man exv behagligt ska kunna fjällvandra i den timme efter timme, men som en resplagg och förstärkningsplagg för kyliga kvällar funkar den fint. Ihop med en fiberpälströja har jag använt den bl a i Siemen Mountains i Etiopien med minusgrader på kvällar och nätter.

Kvaliten är mycket hög, dragkedjan i fronten är dock tyvärr på tok för klen och pillig. Jackan är tät även vid kraftigt regn.

Ingen aning om den fortfarande säljs, har inte sett den i Sverige på många år.

Nu blev det OT, sorry.
 
Min följdfråga blir, räcker det verkligen med dessa mjuka objektivpåsar?
Hur gör ni som reser mkt med objektiv med er, så att det inte förstörs på resorna? påsarna skyddar ju inte mkt tänker jag....?

Hej!

Jag reste bland annat jorden runt i åtta månader 1990 där fotogrejerna utgjorde mer än halva vikten av mitt bagage, jag har sedan dess rest till otaliga länder, fjällvandrat och i största allmänhet släpat runt på fotogrejer dagligen i långa perioder de senaste 25-30 åren. Och jag har nästan aldrig använt hårda objektivfodral. Det jag har använt är oftast mjuka påsar, ibland klädesplagg, ibland bitar av bubbelplast ... Kort sagt allt möjligt mjukt som hindrat saker att ligga och direkt nöta eller slå mot varandra i bagaget. Det har fungerat jättebra.

Jag har nästan alltid burit kameragrejer i ryggsäckar, dock ytterst sällan dedikerade fotoryggsäckar. Jag har genom åren använt ett antal 25-30-35-40-45-liters vandrings- eller klättersäckar. Jag föredrar sådana eftersom de är skönare att bära längre stunder/sträckor än de flesta dedikerade fotoryggsäckar. Plus att man inte på samma sätt skyltar med att man bär fotogrejer.

Men jag förstår charmen med en riktigt fotoryggsäck - det är smidigt med stoppade fack där saker passar (eftersom man kan justera fackens storlek) och där man ser alla grejerna och snabbt kan plocka det man vill ha samtidigt som de är väl skyddade under transport. För de flesta är nog en fotoryggsäck med anpassningsbara småfack det smarta alternativet. Många moderna fotoryggsäckar är dessutom faktiskt riktigt ok att bära och har blivit mer mångsidiga med fack för laptop/surfplatta, rent av lite utrymme för kläder och annat osv.

Har ni alltid kamera och objektiv med i handbagaget? eller ser ni bara till att packa det noggrant i resväskan?

Som många andra sagt: undvik till varje pris att checka in fotogrejer. Måste du någon gång göra det, packa grejerna i mycket stoppning en mycket stadig men anonym resväska med hårt skal och ha en kraftig rem runt - låsen går lätt upp vid ovarsam hantering. Och allt incheckat bagage hanteras förr eller senare mycket ovarsamt. Det tappas, slängs, hamnar i kläm, sparkas på ... De som hanterar bagage har ett stressigt, hårt, slitigt och inte sällan dåligt betalt arbete så att de inte alltid tar sig tid att vara varsamma är - hur irriterande det än är - trots allt förståeligt.
 
Tack för alla hjälpsamma svar.

Jag har lagt ner jakten på hårda objektivfodral och införskaffar "mjuka påsar" istället (dom blir ju dessutom lite mer flexibla), samt jagar rätt på en lämplig ryggsäck med plats för både kamera+kanske tre objektiv, samt utrymme för lite andra förnödenheter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.