Annons

Hållbarhet papper o kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej!
Jag hittade en rulle med ilford fiber-papper från 2013, samt flyatnde (oöppnade) kemilalier från 2019, och puver (ID-11) från 2019.
Frågan är om detta går att använda? Just nu så har jag inget mörkrum men skall flytta till hus och bygga ett, så jag håller på med en rensing av sådant som inte går att använda. Så--vad tror ni?

Mvh
//
Johan
 
Hej!
Jag hittade en rulle med ilford fiber-papper från 2013, samt flyatnde (oöppnade) kemilalier från 2019, och puver (ID-11) från 2019.
Frågan är om detta går att använda? Just nu så har jag inget mörkrum men skall flytta till hus och bygga ett, så jag håller på med en rensing av sådant som inte går att använda. Så--vad tror ni?

Jag har nyligen byggt nytt mörkrum och kom över gamla Ilford RC MG papper från 2013/14 och de funkar bra. Kanske inte så bra som nya (som jag kommer ihåg det) men good enough för att komma igång och testa allt man en gång kunnat.
ID-11/D-76 pulver lär hålla hur länge som helst och oöppnade flytande kemikalier också.
Du lär ju märka om det inte blir bra och då får du köpa nytt.
 
Det som bryter ner kemikalierna är syre. Så oöppnade förpackningar har normalt inte några problem med lagringstid.
Pappret... om du märker att det har en annan reaktionstid på mörkrumsljuset så har det givetvis påverkats.
Ta ett nytt papper o ett gammalt.
Lägg ett antal femkronor på dem.
Ta bort den första efter 1min 2 4 8 16 32.
Nu vet du vilken tid som du har på dig att belysa, framkalla o fixera innan mörkrumsljuset slöjar.
Visar papperna väldigt olika tid..... då är det dags att använda det gamla pappret till testkopior.
 
Jag ställde mig samma fråga som TS för ett tag sedan. Mina papper var dock mycket äldre.

Det som gör papper "oanvändbara" är att de slöjas när de blir äldre. Detta sker olika snabbt och i olika stor utsträckning beroende på bland annat förvaring, men det är, enligt min erfarenhet, svårt att förutse hur enskilda kartonger av film eller papper påverkats.

Jag testade mina papper genom att framkalla dem normalt (2-3 minuter), skölja och fixera som vanligt, utan att ha exponerat pappren för ljus. Tonen du får fram på pappret motsvarar den ljusaste högdagern pappret kan prestera.
Får pappren en jämn grå ton efter framkallning är de slöjade. Helst ska man jämföra med ett färskt papper som man framkallat på samma sätt, men är slöjan så kraftig att den är ett problem ser man det utan jämförelse med nytt papper.

Jag testade ett tiotal kartonger med papper som var dåligt förvarat (varmt) och ca 30-40 år gammalt. Vissa blev helt gråslöjade medan andra hade en nästan omärklig slöjning och var helt användbara.

Jag tror att TS papper från 2013 mycket väl kan vara användbara och jag skulle inte slänga dem utan att ha testat.

Lycka till med mörkrummet.

/F
 
Ok, men då skall jag nog testa helt enkelt. Hur är det med slöjning, beror det på ljusläckor? den har förvarats i en källare…
 
Ok, men då skall jag nog testa helt enkelt. Hur är det med slöjning, beror det på ljusläckor? den har förvarats i en källare…
Vad jag förstår så beror det på att det sker kemiska förändringar i själva emulsionen. De här förändringarna sker sakta men säkert sker i alla papper när de åldras men går betydligt långsammare om pappret eller filmen förvaras svalt. Så källarförvaring kan vara bra om det är lite svalare (och helst torrt också).

Ljusläckor kan såklart också förekomma men de ger inte en jämn grå slöja utan fläckvis och ojämn slöja där ljuset träffat pappret.

F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.