Annons

Hållbarhet på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

killernils

Medlem
Kan ha gjort en chansning vid ett köp av ett nikon 24/70 2.8 , och tänkte höra med er om hur illa jag ligger till.

Enligt säljaren är objektivet tappat i marken och fokusringer har blivit lite tilltryckt. Dock påstår säljaren att objektivet fungerar som förväntat och att ringen endast är lite trög att vrida på.

Min fråga är följande, Hur robusta är sådana här saker? Då han har tagit bilder efteråt så verkar det fungera som det ska. Kan de ha blivit problem med att fokuseringen inte stämmer längre, och går detta då att åtgärda hos tex Lasses?

Ett liv är inte rikt utan misstag, eller hur säger man?
Mvh Henrik
 
Jag köpte för länge sen en 28-70 2.8 som vart misshandlat i posten, fick lämna iväg det så dom fixade till det för i börjarn gick det inte ens att zooma det. Ringarna fortsatte vara tröga att vrida på, men objektivet verkade tillsynes funka felfritt.

Skulle jag personligen köpa ett med detta fel skulle det vara väldigt billigt med risk att det blir dyrt att laga. Ett nytt kostar ca 18'000:- beg går att få från 12-13'000:-
 
priset jag fick de för var väldigt bra, varav mitt spontana köp.
Men det låter lovande att de åtminstone går att reparera om det skulle behövas.
Den manuella fokusringen bör väl även vara mekaniskt bortkopplad vid autofokus,eller tänker jag fel?
Har du någon aning i vilka områden en service lik din kan ligga prismässigt?
 
Dock påstår säljaren att objektivet fungerar som förväntat och att ringen endast är lite trög att vrida på.
Du kanske borde frågat dig varför det var till salu.

Min fråga är följande, Hur robusta är sådana här saker?
Det är omöjligt att säga, men eftersom det är mycket komplicerade optiska apparater med många rörliga delar så kan man nog anta att de är mycket känsliga. I alla fall för så brutal behandling som att tappa ett objektiv i golvet. Minsta lilla förflyttning av en lins eller ökat glapp kan ge oskärpa. Det är till och med svårt att bara montera objektivet så precist att det blir så skarpt som det är tänkt.

Jag skulle inte köpa ett tappat objektiv om jag inte fick prova det grundligt först. Det vill säga; ta massor av bilder med fokuskartor och annat, vid en mängd brännvidder och bländaröppningar.

Det är bara att hoppas att det fungerar, för din skull.
 
priset jag fick de för var väldigt bra, varav mitt spontana köp.
Men det låter lovande att de åtminstone går att reparera om det skulle behövas.
Den manuella fokusringen bör väl även vara mekaniskt bortkopplad vid autofokus,eller tänker jag fel?
Har du någon aning i vilka områden en service lik din kan ligga prismässigt?

Just det objektivet gick iaf att fixa.

Jag skulle dock göra som Martin skriver att testa det ordentligt innan, på olika brännvidder och fokusavstånd. Men jag skulle nog vara väldigt restriktiv med att köpa en skadad glugg. Den jag ägde vart misshandlad av posten efter att jag köpt den på nätet. Gick som tur var att laga hyffsat även om både zoom och fokusring var tröga efteråt.
 
priset jag fick de för var väldigt bra, varav mitt spontana köp.
Men det låter lovande att de åtminstone går att reparera om det skulle behövas.
Den manuella fokusringen bör väl även vara mekaniskt bortkopplad vid autofokus,eller tänker jag fel?
Har du någon aning i vilka områden en service lik din kan ligga prismässigt?


Du tänker fel. 24-70/2.8 har ju A/M-fokus, du kan alltid fokusera manuellt även om AF är vald.
 
Inte alltid dyrt att laga

Nu vet jag inget om ditt 24-70 men sommaren 2009 var jag ute och fotade golf och det ville sig inte bättre än att en spelare träffade mitt 17-35 med en boll slagen med en metalwood från ca 5 meter. Det var tur för mig att det var objektivet som tog smällen;-).
Fokusringen gick knappt att vrida alls däremot funkade autofokus utan problem. Jag var ju inte lite surig vill jag lova.

Jag är otroligt impad av att objektivet fixade det utan glaskross, hade det varit ett plasthölje hade det nog slutat helt annorlunda.

Nikon i solna bytte ut yttersta delen av höljet och objektivet blev faktist bättre än innan. Kalaset gick på ca 2500 kr
Så du kan ju alltid kolla med Nikon eller Lasses vad de tycker.
MVH Joche
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.