Annons

Hållbarhet på Li-ion batterier & hur sköter man dessa bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Tänkte höra om det är vanligt förekommande att Li-ion batterier går sönder. Har nämligen inte varit med om det tidigare men har två original batterier till min 40D varav det ena nu laddar sig färdigt på cirka 15 sekunder och under tiden piper högfrekvent i lite olika toner.

Har haft två piratbatterier till min tidigare 400D men råkade aldrig ut för detta.

Någon med liknande erfarenheter?

Hur tar man bäst hand om Li-ion batterier?

Ska ut å resa imon så hoppas jag kan använda detta batteri som backup så att det räcker till några extra bilder...

/Karl
 
Är det inte så att dessa batterier är de som har ett bäst före datum, oavsett om de används eller inte. Innebärande att har du sådana som är låt oss säga fem år gamla, men helt oanvända, ändå inte funkar när deras bästföredatum passerats? Spelar alltså mindre roll hur många uppladdningscykler de gått igenom, och mer hur länge sedan de tillverkades.
 
Laddaren kan ju vara felaktig.

Jag har laddat min mobil massor med gånger (säkert >100), den har ju samma typ av batteri, och har aldrig råkat ut för detta fenomen.
Dock tröttnar ju batteriet till sist.
/L
 
Hittade den här texten på nätet, samma typ av batteri som i denna tråd.

Det är många som efter ett fåtal års användande upptäcker att batteritiden minskat drastiskt. Datorbatterier består vanligen av typen Lithium Ion (Li-ion). Dessa har, efter första användningen normalt en livslängd på 2-3 år oavsett om det används eller ej. Ett Li-Ion batteri slits inte av antalet laddningar som äldre typer av batterier utan tappar sin kapacitet efter ålder och vilken temperatur som den utsätts för.
 
Hej det är bara att ladda när du vill.
Dom behöver inte vara tomma.

Dom kan ligga i månader utan att tappa laddning särskilt mycket.

Det som kan förstöra batterierna är att låta dom ligga
urladdade längre tid (över ett dygn).

Låter som du får köpa ett nytt batteri och prova.
 
Tack för alla svar. Verkar som batterit kommer hålla för minst en halv timmas fotande iallafall.

Om batteriet sitter kvar i laddaren säg två dygn kan detta skada ett batteri?

Kan givetvis googla själv ioförsig:)
 
Felmöjligheter:

a) Li-Io-cellen i sig själv. Är den förlorad är batteriet förlorat. Överladdning och "övertömning" är bovarna.

b) Elektronikkretsen i batteripacket. Den bevakar batteriet och signalerar status till vissa kameror och till laddaren (indirekt eller direkt, beroende på modell), men framförallt ser till att batteriet töms för mycket.

c) Laddaren. Denna kan överladda eller underladda. Endera kan ske sker om laddaren inte känner av batterispänningen på rätt sätt. Jag har en piratladdare för 12V (inte för Canon) som inte laddar fullt, således får jag aldrig fulladdade batterier med denna. Dock kommer den inte att koka sönder batterierna eller stressa skyddskretsen. Långsiktigt kan batterierna sannolikt ta skada av underladdning, åtminstone så att de aldrig kommer tillbaka till sin maxkapacitet. Fungerar laddaren och batteriets skyddselektronik kommer inget att hända om du låter batteriet sitta i flera dagar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.