Annons

Hållbarhet och kapacitet på E6

Produkter
(logga in för att koppla)

FunkerSven

Aktiv medlem
Hej

Jag är på väg att inhandla mig en begagnad framkallningsmaskin (rotary varianten) dels för att få lite mer konsekvens i mina emellanåt (av uttråkning) högst ínkoncekventa agiteringsrutiner, men även för att kunna framkalla färgfilm på ett någolunda säkert vis.
Den främsta anledningen när det gäller färgfilmsframkallning är dock ekonomin, för då jag gett mig på storformatsvärlden utan att ha mitt foto kopplat till någon företagsverksamhet med inkomst så blir framkallning på labb en väldigt dyt affär.
Så, om jag räknat rätt så kan man spara rätt mycke på att framkalla själv, men det finns en liten variabel jag inte lyckats luska ut, och det är vilken hållbarhet koncentrat och brukslösningar har.
Den kemi som verkar vara det jag till en början tänker ge mig på blir nog Tetenal Colortec E6, trebads varianten. Denna skall ha en kapacitet på 12 rullar/L vilket torde bli si sådär en 24 4x5" blad. Då är bara frågan, hur lång tid har man på sig från det att brukslösningen blandad tills det att den dör?
När man fotar storformat så fotar man ju i ett mycket långsammare tempo, och 24 blider är därför en rätt stor mängd bilder och om man är tvungen att sammla på sig 24 blider innan man kan med att framkalla så kan ju labb alternativet vara rätt intressant trots allt.
 
Jag har kört med en trumma för papper som jag limmat in några smältlimkluttar i för att klämma in bladfilmen mot kanten (radien i en jobo är lite för stor för att det skall gå utan, med en cibachrometrumma funkar det utan). Då räcker det med 100ml kemi (har jag fler blad kör jag lite mer förståss) och det är ingen problem att planda ifall man har doseringssprutor. Jag blandar alltså bara det jag behöver varje gång och slipper fundera så mycket över hållbarheten på brukslösning.

Jag körde alltså till att börja med cibachrometrumma handrullandes i ett vattenbad med sakta rinnande varmvatten. Semare skaffade jag en Jobo-maskin, men faktum är att jag höll en jämnare temp mer precist på 38 grader med cibachrometrumman i vattenbadet än med jobomaskinen. Men Jobomaskinen är lite smidigare.
 
ANNONS