** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hållbarhet HCA.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Via en annan tråd på en annan del av detta forum kom det upp att HCA endast håller c:a ett dygn i sin utblandade form.

Jag, som framkallar mina filmer själv och har gjort detta sedan i höstas har av någon anledning missat detta. Därför har jag användt mig av samma HCA-blandning, inte under hela tiden (8mån) men väl under delar av tiden (2 mån).

Någon sa att vätskan får en annanorlunda ton då den är utjänt, en lätt rosa ton. Jag som förvarat min utblandade HCA i en glasflaska som efter varje urtappning fyllts med Tetenal´s antiox spray och förvarats mörkt, har inte fått någon rosa ton på vätskan under hela tiden. Däremot vill jag minnas att den har fått en annan ton efter användning.

Fråga : Stämmer detta, håller den bara 24 timmar efter utblandning, kan det vara så att den håller längre när den behandlas som övriga vätskor. Förvaras i glasflaska, jämn temperatur, mörkt och med antiox-spray ???

Svaret på frågan känns viktig eftersom om den defacto bara håller 24 timmar oavsett färg så har ju mitt sista bad vart värdelöst de sista 15-20 rullarna jag framkallat.

Tacksamt, Axel

HCA håller bara ett dygn i utblandad form enligt fotoläraren...
annars har man ju bara HCA för att förkorta sköljtiden på filmen, man kan alltså strunta i HCA och ta en längre slöljtid isället.

Utblandad form förresten...

...följdfråga.

Vad definerar vi som utblandat, Hca´n spädes ju en del koncentrat och fyra delar vatten. Då får man ju lösningen som hälls i dosan. Är det denna som endast håller i 24 timmar ?

Eller är det koncentratet, pulvret i vatten men inte tillräckligt utspädd för att användas i processen ??

Jepp - ett dygn håller sej brukslösningen. Ingen idé att kosta på antioxidationsspray på den...

Förrådslösning håller längre förstås.

Men som sagt så kan du skölja längre (film: 25-30 min i rinnande vatten) för att bli av med alla fixrester. HCA är en fixförstörare - neutraliserar alltså fixet.

Använder jag HCA, så sköljer jag först i 3-4 min, sedan i HCA och sist 10 min med rinnande vatten/10 dosor vatten. Du ska inte ha rester av HCA på filmen när den är färdigsköljd.

Det jag har i sista sköljvattnet är vätmedel - dtta för att minska ytspänningen och risken för torkfläckar.

Brukslösningen förstås. Det där med rosa ton förstår jag inte.

Ja, du kan nog ha gett en massa negativ dålig hållbarhet pga inadekvat sköljning. Du bör skölja om dem.

Släng negtativbladen du förvarat de dåligt söljda negativen i, och rengör negativhållaren i förstoringsapparaten.

Tack för svaren !!

Jag tror dock inte att det föreligger någon större risk för taskigt sköljda neg längre. Det verkar som om jag förvirrat mig själv här, den lösning jag sparat och preparerat med antiox-spry är förrådslösningen, inte brukslösningen. Den blandar jag alltid till vid framkallningstillfället (långt ord).

Jag gör så här förövrigt. 3 min HCA, 20 min skölj i rinnande vatten, 2 min vätmedelsbad.

Men Ni har bringat klarhet i min annars så förvirrade hjärna, Tack igen !

angående vätmedel menar ni väl medel som Photflo?
att man ska behöva använda det i 2min tycker jag låter mycket, det bör väl räcka med ca 30-60 sek.
det är vad jag använder iaf. ingan torkfläckar här!

Jag har ingen aning om vad som är tillräcklig tid för vätmedlet. Jag kanske inte borde ha skrivit två minuter eftersom jag inte tar tid på det badet. Kör oftast två filmer i stöten när jag framkallar och låter byttan stå en lite stund för att övertyga mig om att jag inte hastar.....

30-60 sek går säkert utmärkt, jag tror dock inte att 120 sek skadar. Alla får göra som dom vill här....

Holtin skrev:
Alla får göra som dom vill här....
Självklart!

men anledningen att jag är lite misstänksam mot längre tider, är att ju längre man sköljer dessto mer borde man väl skölja bort vätmedlet, att man stoppar dit det medans man sköljer beror väl på att det ska blandas om?

pola skrev:
Självklart!

men anledningen att jag är lite misstänksam mot längre tider, är att ju längre man sköljer dessto mer borde man väl skölja bort vätmedlet, att man stoppar dit det medans man sköljer beror väl på att det ska blandas om?

He, he....Nu förstår jag faktiskt ingenting. Alltså jag sköljer först, sen i med vätmedlet.(häller inte ut det sista sköljvattnet, vätmedlet hamnar däri..) Därefter (2 min), häller jag ut vattnet, plockar jag upp mina rullar och tar en gummiförsedd skrapa och drar bort det åtestående vattnet från filmen. Därefter hänger jag dem på tork.

Hittils inga problem för mig....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar