Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hålkamera fixfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Jag har tagit bilder med hjälp av ett ansjovisburk-lock.
Borrade ett 10mm hål i kameraskyddslocket och limmade dit en liten bit alu från burklocket.
Gjorde ett så litet hål jag kunde med en knappnål och svartsprayade metallen.

Det blev bilder med ca 10 sek. exponering.
Oskarpa, visst, men frågan är: på vilket avstånd borde hålet sitta i förhållande till sensorn för att uppnå den skärpa som ett ansjovis-lock kan ge?

Bilagor

• Anjovisoptik.jpg
    Anjovisoptik.jpg
    85 KB · Visningar: 75
...och beräkningshjälp får du här
http://www.mrpinhole.com/calcpinh.php
om du inte orkar sätta dig in i den utmärka sidan som bildsten rekommenderade

Fin bild förresten

Tack för länken till sidan!
Det är inte lätt att komma på hur man ska kunna mäta diametern på så små hål. Jag gjorde ett med spetsen på en knappnål, så litet det bara gick.
Här är en som jag tog i dag. HDR panorama 3x4 exp.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/365029/3275215.htm

En del scannar sina hål och mäter i den scannade bilden, om du nu inte har ett microskop tillgängligt. Scanna en linjal samtidigt så får du lite referens.

Är det inte rätt tjock plåt i ansjovis-burkar? Jag har kört läskburkar och sedan slipat ner dem för att att få ett ännu tunnare material.

Ju mindre av ett "rör" du har i ditt hål desto "bättre" blir bilderna.

En del scannar sina hål och mäter i den scannade bilden, om du nu inte har ett microskop tillgängligt. Scanna en linjal samtidigt så får du lite referens.

Är det inte rätt tjock plåt i ansjovis-burkar? Jag har kört läskburkar och sedan slipat ner dem för att att få ett ännu tunnare material.

Ju mindre av ett "rör" du har i ditt hål desto "bättre" blir bilderna.

Tänkte lite så också. Jag tryckte ju in en knappnål, då blir det ju en grad på baksidan även fast jag hade mothåll. Ska försöka med "stek-alufolie" den borde vara tunn tillräckligt. Mätte hålet till ca 0.35 mm.
Det är inte så allvarligt menat denna test, mest kul att det går att göra bilder utan objektiv. Jag har ju några skapliga gluggar som man kan göra bilder med också :)

Ah, vilket tacksamt klimat för fotografering du har där du bor! Härligt panorama. Här är landskapet jämngrått och utsuddat

Jag använder botten till leverpastejformar till mina hål, de är något tjockare än vanlig stekfolie. Jag upplever nämligen stekfolien som hopplös att slipa, den bara sliter sig o spricker för mig... jag är väl klumpig förstås. Men om du inte trycker med knappnålen utan försöker "borra" så blir det mindre gradning på baksidan

Genom jobbet har jag tillgång till mikroskop i olika former och kan väldigt enkelt mäta upp mina håldiametrar så jag har inga bra tips till dig där, men det finns ganska många internetforum där olika hålborrningstrix debatteras, men man får vara ganska engelsktalande, förstås

Mät tjockleken på knappnålen med ett skjutmått så har du diametern på ditt hål.
Har i dag gjort ett nytt försök, med Spendrups ölburk. Tidigare har jag svurit ve och förbannelse över den tunna plåten, flera burkar har exploderat under min cykeltur från bolaget. Nu funkar dom bra. Har mätt spetsen på nålen med mikrometerskruv. 0.25 mm. Mindre hål, tunnare plåt = skarpare bild.
Men som sagt,Nikon 24-70 är ju en aning skarpare om än något kilo tyngre... Kul att testa något så simpelt som ett puttelitet hål i en Alu burk och det blir bilder

Om du vill göra hålet mindre samtidigt så kan du knacka ut plåten efter att du har gjort hålet. Det gör samtidigt att eventuella grader försvinner och plåten blir tunnare. Nackdelen är att du inte längre har koll på diametern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar