Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Härligt, ljusstarkt objektiv runt 25 mm till Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
har fotat en del med en väns hel manuella 50mm f1.2 men det känns lite för stort om man kan säga så. Det används enbart på kvällar och inomhus när mitt DA 18-55 f3,5-5,6 är för ljus svagt.

Man kan väll säga att det jag skulle behöva något som får mer lite mer än ett ansikte på dom som sitter på andra sidan bordet.

Lite sugen på något 12-20mm men jag är inte säker på hur mycket dom förvränger.

Jag är scout, och dom används på kvällarna runt elden eller dyl.

Spelar ingen roll om det är gamla manuella eller nya automatiska objektiv som kommer på tal.

Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

En normalzoom (18-50mm, 16-50mm etc) med F2.8 genom hela zoomomfånget är ett väldigt användbart objektiv.

Vill du ha ljusstarkare är det ju fasta objektiv som gäller. Jag använder ganska mycket mitt Sigma 30mm F1.4, men det blir lite mycket "tele" för att fota dom på andra sidan bordet.

Hej Mats, kör nu inte med Pentax utan med Canon. Ska nog kunna ge lite matnyttiga tips ändå hoppas jag =). Förra vintern körde jag med ett (canon) 85 1,8 i en grotta med den enda ljuskällan i form av en eld. Körde då med bländare 1,8 och iso på 1600. Skulle mer än gärna gått ner ett halvt eller helt steg till för att lättare få skarpa foton.

Ljusstarkt, hög iso och stadig på hand är A och O (+ eventuell antiskak)

Kolla gärna in dem här: http://www.flickr.com/photos/macgunde/sets/72157618911466634/

Mvh Daniel

nice, det ser bra ut. Men saknar man 1.4 om man byter bort det? Eller finns det optik med kortare brännvidd än 50 med 1,4 till hyfsade priser? (alltså inte flera tusen)

Problemet jag vill lösa är att kunna sitta vid bordet, elden eller stå i gruppen och kunna ta ett kort framåt kvällningen utan att behöva springa iväg 10-15m för att få in en "händelse" på en bild, och inte bara ett ansikte.

Iom att man kan använda längre slutartid med kortare brännvidd så blir det i praktiken inte så stor skillnad mellan 25/2.8 och 50/1.4. Åtminstone så länge man inte riskerar allt för mycket rörelseoskärpa i bilden.

Skillnaden i praktiken motsvarar då ett steg till 50 mm objektivets fördel.

Skillnaden mellan 1,4 och 2,8 är TVÅ steg.
Dvs f2,8 1/25 blir f1,4 1/100. Så tidsmässigt gör det en hel del faktiskt på dessa slutartider.

mvh
Stefan Andersson

Jag var nog liter snabb. Tanken i inlägget innan gällde förhållandet mellan brännvidderna. Och det är ju helt rätt att du kan ha längre slutartid på kortare brännvidd. En zoom med fast 2,8 och omfånget ca 18-50 kommer du klara dig väl med om nu kameran klarar höga iso.

mvh
Stefan

ok, tack. k10d kan man trycka upp till 1600 och ser helt ok ut upp till 800. Då ska jag bara lyckas hitta något sådant.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto