Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Härligt! Crimson ska äntligen framkalla på tjockare papper!

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har tjatat och tjatat på Crimson att deras papper är lite väl tunt, särsklit när man gör förstoringar. Svaret har tidigare varit att de ska inte börja med tjockare papper. Men när jag nyligen skickade ett långt brev där jag argumenterade för ett tjockare papper som inte krullar sig, så fick jag idag följande svar av Håkan Holmberg på Crimson:

"Angående Papperstjockleken:
Jag har gett upp!!! Trots att vi använt samma tjocklek på pappret sedan mer än 30 år så har jag från den första juli beslutat övergå till det tjockare pappret. Redan nu görs det på alla 9x13 till 13x18 men under hösten kommer allt upp till 30 cm bredd vara på det tjockare pappret."

Uttröttningstaktiken fungerade... ;) Skämt åsidå, all heder åt Crimson för att de tar åt sig av kundernas synpunkter. Denna nyhet glädjer mig mycket, då jag inte hittat någon annan som framkallat lika snyggt och "originaltroget" som Crimson. Det enda som jag kunnat invända mot var papperstjockleken, men nu är även det åtgärdat (upp till 30cm i bredd iaf). Hipp hipp...

/me love Crimson :)

Nu ska jag börja göra fler förstoringar helt klart; var precis vad jag väntat på. Skriv en recention av de nya pappren snartast please :)

/Bengus

Så pass viktigt är ett bra papper för mig, att jag lägger gladeligen ut den extra pengen som det tjockare papperet möjligen kostar.

Bengus skrev:
/me love Crimson :)

Nu ska jag börja göra fler förstoringar helt klart; var precis vad jag väntat på. Skriv en recention av de nya pappren snartast please :)

/Bengus

Om de inte gör något radikalt utan fortsätter med Fuji Crystal Archive men Supreme, vad skulle då recenseras? Det är samma emulsion men på en tjockare bas.

Går de över till CA type one eller DP så blir det skillnad, men det papperna kostar nästan det dubbla mot vanliga CA.

Kul att det är några som uppskattar kvalitet och är beredda att betala för det! Annars läser man bara frågor typ "vart framkallar jag billigast".

Jaaaaaaaaaaaa

Det här var det enda som hindrade mig från att använda Crimson till allt! Annars är min favorit att skriva ut på deras canvasduk, det blir helt läskigt bra.

Robert_Vallentuna skrev:
Om de inte gör något radikalt utan fortsätter med Fuji Crystal Archive men Supreme, vad skulle då recenseras? Det är samma emulsion men på en tjockare bas.

Går de över till CA type one eller DP så blir det skillnad, men det papperna kostar nästan det dubbla mot vanliga CA.

Kul att det är några som uppskattar kvalitet och är beredda att betala för det! Annars läser man bara frågor typ "vart framkallar jag billigast".

Tycker att det är mycket en fråga om känsla vad det gäller pappren; men också en del problem rörande att pappret blir skadat i transport (bubblor, veck etc) och att det därför är svårt att montera det bra. Min tanke på recention var därför att få en handgriplig kommentar på hur de nya pappret sklijer sig i handhavande och monteringsfärdig produkt mot det gamla. Misstänker att papperstjockleken inte har allt för mycket med bildkvaliteten att göra :)

Betalar gärna för extrakvalitet´ - man vill inte ha förstoringar som inte blir bra...

Mvh
Bengt

Bengus skrev:
Misstänker att papperstjockleken inte har allt för mycket med bildkvaliteten att göra :)

Så sant! Därför har jag beställt från dem även på tunt papper. Men hur bra bildkvaliten än är, så stör det ändå om papperet krullar ihop sig efter en tid. Därför är det en välkommen nyhet att de nu framkallar på tjockare papper, då bra bildkvalitet inte är det enda kriteriet (men dock det viktigaste). Vi får hoppas att det är bra kavlitet på det tjockare papperet, så att bildkvaliten inte lider. Jag ska snarast skicka in en beställning på några förstoringar.

Underbart!
Senast idag tänkte jag ta en bild på mina vågiga föstoringar och skicka till Crimson och starta en tråd på fotosidan.
HÄRLIGT!!

Ja priserna har väl redan gått upp???
Sist jag framkallade kostade 10x15 1.75
nu kostar den 1.95

Samt A4 som jag framkallade kostade 14 och nu 17 kr.

/Jonas, JOP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar