Annons

Härligt blått på himlen - Hur göra!?

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Jag ser vissa som tagit bilder som fått sån där härligt blå himmel, näst intill svart högst upp i bilden, och förgrunden bra exponerad (inte för mörk).

Har försökt lirka ut hur dom gör och har kommit fram till att det är ett filter som behövs, eller hur?

Jag undrar om det är ett "B+W Filter Halvtonat gråfilter" som skullek unna hjälpa mig? Eller ett polfilter? Jag tycker det verkar mer som om det där gråfiltret är mer rätt, har jag fel?

Ditt bästa hjälpmedel är medljus. Med kraftigt medljus från en oslöjad sol behöver du inga ytterligare hjälpmedel.

Avtonat gråfilter är annars ett mångsidigt hjälpmedel. Polarisationsfilter också, om än inte i direkt medljus.

Men köp inte B+W-filtret om det är ett runt filter i gänga, vilket jag misstänker. Det är snudd på oanvändbart eftersom det kräver att du lägger horisonten i mitten. Köp istället ett filtersystem med rektangulära plastfilter som Hitech eller Cokin.

Effekten du är ute efter får du lättast med ett polfilter.

Ett halvtonat gråfilter gör att himlen får lite mindre exponering på filmen/sensorn, det gråa skiktet tar helt enkelt bort lite ljus.

Ditt bästa hjälpmedel är medljus. Med kraftigt medljus från en oslöjad sol behöver du inga ytterligare hjälpmedel.

Aha, jag får väl prova det någon gång.

Avtonat gråfilter är annars ett mångsidigt hjälpmedel. Polarisationsfilter också, om än inte i direkt medljus.

Men köp inte B+W-filtret om det är ett runt filter i gänga, vilket jag misstänker. Det är snudd på oanvändbart eftersom det kräver att du lägger horisonten i mitten. Köp istället ett filtersystem med rektangulära plastfilter som Hitech eller Cokin.

Bra, då fick jag lära mig lite mera tricks och tips! *grejt*

majja skrev:
Effekten du är ute efter får du lättast med ett polfilter.

Ett halvtonat gråfilter gör att himlen får lite mindre exponering på filmen/sensorn, det gråa skiktet tar helt enkelt bort lite ljus.

Lite intresserad av ett polfilter faktiskt... men jag vet inte, måste fundera lite först så jag inte bara går och köper något som jag sällan kommer använda.

Vet någon hur det är att blanda ett UV(0) med ett polfilter? Ett polfilter kostar ju mer än ett UV(0) som jag har, och om jag ska använda ett polfilter som objektivskydd på samma gång så tycker jag det låter mer smart att sätta först på polfiltret och sen UV(0) på polfiltret så repas UV-filtret och inte polfiltret.

Du bör undvika att kombinera filter. Det blir många glasytor som ljuset studsar mellan vilket kan sänka bildkvaliteten. Gör du det med vidvinklar riskerar du också att få vinjettering.

Skruva av ditt skyddsfilter när du har polfiltret på. Polfilter är absolut inget objektivskydd, det är ett verktyg du använder i vissa specifika situationer.

Ett polfilter "stjäl" dessutom ljus så du sänker därmed ljusstyrkan på ditt objektiv om du hela tiden har ett polfilter monterat.

Bara för att förtydliga.

Både polfilter och halvtonat gråfilter stjäl ljus. Fördelen med ett halvtonat gråfilter är att effekten blir mycket mer kontrollerad. Du bestämmer hur mycket mörkare himlen ska bli och var gränsen går. Polfilter har andra fördelar eftersom det filtrerar bort speglingar vilket gör att färgerna blir mer mustiga för tex blad och vatten.

Själv använder jag oftast halvtonat gråfilter men nästan aldrig polfilter, fast nu blev jag sugen på att använda det igen ;-). Om du inte vet var du ska börja så tycker jag nog ändå att du ska investera i ett polfilter först. Rätt använt förhöjer det bilderna, men om du bara är ute efter att kontrollera himlen så rekomendera jag ett halvtonat gråfilter.

/pär

prsndll skrev:
men om du bara är ute efter att kontrollera himlen så rekomendera jag ett halvtonat gråfilter.

Nae, kanske inte bara för att få himlen så där jätte blå. Det kan väl hjälpa till att få annat ute i naturen att se färggladare ut också vad jag förstår. Det kanske blir ett polfilter till att börja med. Det lutar åt det hållet nu, men får se när jag köper det.

Tänk också på att ett polfilter även minskar besvärande reflexer i blanka ytor, t.ex. glas och vatten.
För mig som flugfiskare är ett polfilter ett mycket användbart hjälpmedel, speciellt om man ska ta en bild på en fisk en bit under vattenytan.

Foto-Rickard skrev:
Lite intresserad av ett polfilter faktiskt... men jag vet inte, måste fundera lite först så jag inte bara går och köper något som jag sällan kommer använda.

Ett polfilter kan aldrig vara fel. Använder mitt nästan alltid ljusa sommardagar.
Du kommer få mycket användning av det.

/Stisse...

Ja, ta absolut bilder med ett polfilter. Om du har SLR-kamera, skall det vara ett cirkulärt sådant, så att autofokus och ljusmätning fungerar. Detta filter ger även mustigare och fylligare färger på andra saker som reflekterar ljus, t ex en röd stuga, gröna träd blir grönare, pga att det tar bort reflekterat ljus från omgivande miljö och från himlen. Bäst är effekten när du fotograferar med solen från sidan. Vilket märke som är bäst på polfilter vet jag inte helt, men det finns nog billiga som man nog ska undvika. Jag menar - jag har hört att det finns polfilter som ger blåstick och det kanske är de billiga som ger det. (Blåstick - en slags blå ton, som gör att färgerna på bilderna ger ett urlakat intryck).

Komplettera gärna med ett skylight 1B - filter som ger rena färger och tar bort blåstick i skuggpartier men ger fin himmel, där vissa delar av den annars kan försvinna i dis. I och för sig ska nog UV(0) filter vara fastmonterat i solsken, men båda dessa kan användas ihop. T o m alla tre har jag tagit bilder med. Men man får vara lite observant på att de är helt rena. Tar man i lite motljus kan det annars bli ströljus mer än annars. Det blir nog även lite mer reflexer i motljusbilder om man tar för många filter på en gång. Jag har inte så stor erfarenhet av olika typer av filter, som Cokin och sådana. Jag har använt Hoya. Skylight 1B kan man alltid ha på linsen, t o m ihop med UV(0). Brukar ta bort UV inomhus, då det ej gör nytta inne. Skylighten ger dock bättre blixtbilder i färg, tycker jag.

Senast ändrad:
Foto-Rickard skrev:
Jag ser vissa som tagit bilder som fått sån där härligt blå himmel, näst intill svart högst upp i bilden, och förgrunden bra exponerad (inte för mörk).

Har försökt lirka ut hur dom gör och har kommit fram till att det är ett filter som behövs, eller hur?

Jag undrar om det är ett "B+W Filter Halvtonat gråfilter" som skullek unna hjälpa mig? Eller ett polfilter? Jag tycker det verkar mer som om det där gråfiltret är mer rätt, har jag fel?

Eftersom du har en 20 D kan du ju använda PS version av ett avtonat gråfilter om du fotar i Raw. Kör två framkallningar, en efter förgrunden och en efter bakgrunden och lägg ihop dessa. Bruksanvisningen hittar du på http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Då slipper du allt gråfilterhanterande. Däremot får man snällt använda sig av polfilter om man vill ha de effekterna, PS klarar vad jag vet inte av att "polfiltrera" på ett bra sätt.
mvh
Bent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar