Annons

Hänga tavlor på snedvägg!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en fråga som jag inte riktigt vet i vilket forum den hör hemma, men jag provar här och hoppas att ingen tar illa upp.

Det är så att jag har målat om mitt rum, halva rummet svart och resten betonggrå. Låter hemskt men blev riktigt bra faktiskt när väl bilderna kom upp. Jag har nämligen gjort en hel del förstoringar som jag fyller väggarna. Jag har nu fullt överallt utom snedväggen. Nu undrar jag om det är någon som har nåt pra tips på hur man kan hänga upp tavlor (50*70cm) på en snedvägg. Finns det några sorts specialkrokar att köpa eller måste jag bygga nåt själv? Vill att de ska hänga kloss mot väggen, inte ha någon glipa mellan vägg och tavla alltså.

tacksam för svar

Mvh
Mattias Jönsson (minoltamatte)

Borde funka med plugg och vinkelkrok utan fläns som du sätter i väggen och en på varje sida..sen håller du tavlan och gängar in tills det ligger an mot ram/bild.
mvh/gunte..

Beroende på ram, kabelklammer som man klipper lagom mycket i böjen brukar kunna funka. Det finns lite olika sorter, runda eller lite mer kantiga.

Jag har samma problem men har efter moget övervägande avstått då jag får för mig att det är kasst att betrakta dessa lutande bilder.
Men jag kan ju ha fel ...

Då kan man ju gömma alla dyra grejer bakom den väggen så inte flickvän/pojkvän/man/fru/mamma upptäcker hur mycket pengar man kastat bort ;-)

Tack för alla konstruktiva förslag, det var ju faktiskt några stycken i början...

Det är så att mitt rum är rätt litet som det är. och sätter jag upp en vägg så får jag byta säng för att överhuvudtaget få in den mellan väggarna...

Det funkar nog med kabelklämmorna. Men grejen är den att jag vill inte att det ska synas.

Får dra ner till Bauhaus imorgon och se vad de har att erbjuda.
Tack för tipsen. Någon annan som har nåt förslag?

Jag gissar att mitt PL400 tips inte klassades som kreativt...

Om ramen är öppen bakom skulle jag sätta två "L" krokar nära tavlans mederkant och en i toppen. Sedan vrider man på ramen. Annars är det bara att köpa "nyckelhåls" bleck och limma på 3-4st på baksidan och sätta skruvar med bra huvud som man hänger på.

Ett tredje alternativ som inte ger din kloss känsla är två tavellister som man skjuter in tablorna mellan, detta gör det lätt att byta bilder.

Niklas: Det va väl kreativt om nått.

Varför inte:Sätt tavlorna på tunna tunna wirar som är spända från golv till snedtak. Sen sätter du hakar i golvet gör att du kan fälla undan dom upp efter snedtaket.
Sen är det bara att fälla ut när man får besök eller vill njuta av sina alster.

Kreativt? Jo jag tackar.

Ulf>> Det var fanimej inte helt fel tänkt! tack för det! Dock har jag sängen under snedväggen. Men detta gav mig en idé. Om man bara fäster ramen i ovankant vid väggen. Och har krokar i nederkant. Då kan man släååa tavlan från nederkanten när man vill beskåda dem precis som du sa!

det blir en kreativ dag imoron för att få det hela att se snyggt ut.

Tack ska ni ha alla för tipsen!

Mvh
Mattias
http://foto.bu.mu

Jag har en fråga som jag inte riktigt vet i vilket forum den hör hemma, men jag provar här och hoppas att ingen tar illa upp.

Det är så att jag har målat om mitt rum, halva rummet svart och resten betonggrå. Låter hemskt men blev riktigt bra faktiskt när väl bilderna kom upp. Jag har nämligen gjort en hel del förstoringar som jag fyller väggarna. Jag har nu fullt överallt utom snedväggen. Nu undrar jag om det är någon som har nåt pra tips på hur man kan hänga upp tavlor (50*70cm) på en snedvägg. Finns det några sorts specialkrokar att köpa eller måste jag bygga nåt själv? Vill att de ska hänga kloss mot väggen, inte ha någon glipa mellan vägg och tavla alltså.

tacksam för svar

Mvh
Mattias Jönsson (minoltamatte)

Letade efter samma sak själv..och hittade en hjälpful länk..

http://blog.bimago.se/2010/03/var-och-hur-man-kan-hanga-en-bild.html

/Josef

Ulf>> Det var fanimej inte helt fel tänkt! tack för det! Dock har jag sängen under snedväggen. Men detta gav mig en idé. Om man bara fäster ramen i ovankant vid väggen. Och har krokar i nederkant. Då kan man släååa tavlan från nederkanten när man vill beskåda dem precis som du sa!

det blir en kreativ dag imoron för att få det hela att se snyggt ut.

Tack ska ni ha alla för tipsen!

Mvh
Mattias
http://foto.bu.mu

Tips till praktisk lösning av nederändan: det finns kraftiga neodyniummagneter att köpa..limmar man fast en i ett borrhål på väggen, och en på baksidan av tavlan (tänk på att vända dom rätt ;) så blir det oerhört enkelt att fälla ned och upp tavlan. Tänk på att inte köpa för starka magneter så ramen går sönder när du ska fälla ner bara :)

ANNONS
Götaplatsens Foto