Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hämta Lightroomredigeringar för vald mapp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har en stationär PC som jag jobbar vid hemma, i somras jobbade jag på min Macbook Air. Nu har jag ett par tusen bilder i macen som jag vill ta in i PC:n, inkl Lightroomredigeringarna. Jag har redan importerat CR-filerna till PC:n och min fråga är alltså hur jag gör för att extrahera redigeringarna. (Min IT-miljö är min ständiga huvudvärk, fullt medveten om att det borde organiseras upp på något sätt.) Tacksam för svar! Mvh Petra

Hej Petra! Hoppas allt är bra med dig! :)

Alla ändringar du gör i Lightroom sparas i en katalogfil (filändelse .lrcat). Antingen hittar du den sparade katalogfilen på datorn (minns inte var det sparas) och kopierar över den till PC:n, eller så kan du nog välja att exportera en katalogfil från Lightroom (och då kunna markera och välja exakt vilka bilder du vill skapa en sådan för om du inte vill ha alla).

När du i alla fall lyckats få över katalogfilen till PC:n så kan du välja att öppna katalogen i Lighroom, eller importera från den katalogen till den befintliga som du förmodligen redan har på PC:n (så slipper du ha två olika kataloger).

Häslningar
//Björn

TIllägg: Jo, det är bra om du har kvar samma mappstruktur på PC:n som du hade på Macbooken, annars kan det vara svårt för Lightroom att veta var filerna ligger någonstans. Om mappstrukturen ser likadan ut brukar det räcka med att "berätta" för Lightroom var en av bilderna ligger så hittar den sedan resterande automatiskt.

Hej Petra! Hoppas allt är bra med dig! :)

Alla ändringar du gör i Lightroom sparas i en katalogfil (filändelse .lrcat). Antingen hittar du den sparade katalogfilen på datorn (minns inte var det sparas) och kopierar över den till PC:n, eller så kan du nog välja att exportera en katalogfil från Lightroom (och då kunna markera och välja exakt vilka bilder du vill skapa en sådan för om du inte vill ha alla).

När du i alla fall lyckats få över katalogfilen till PC:n så kan du välja att öppna katalogen i Lighroom, eller importera från den katalogen till den befintliga som du förmodligen redan har på PC:n (så slipper du ha två olika kataloger).

Häslningar
//Björn

TIllägg: Jo, det är bra om du har kvar samma mappstruktur på PC:n som du hade på Macbooken, annars kan det vara svårt för Lightroom att veta var filerna ligger någonstans. Om mappstrukturen ser likadan ut brukar det räcka med att "berätta" för Lightroom var en av bilderna ligger så hittar den sedan resterande automatiskt.

Hej Björn, tack för ditt svar. Jag vill alltså "kunna markera och välja exakt vilka bilder du vill skapa en sådan för om du inte vill ha alla", eftersom jag är livrädd för autosynkar som väljer en av lrcat-katalogerna som master och skriver över alla ändringar i den andra. Har kollat under vanliga "Exportera..." för att se om det finns ett sådant val, men hittar inget. När jag högerklickar på den mapp jag vill flytta över kommer alternativet "Exportera den här mappen som en katalog..." upp, kan det vara den. Om du vet exakt hur man gör är jag supertacksam för hjälp!

mvh Petra

Hej!

Det finns nog ingen egentlig risk för autosynk.

Sitter dessvärre inte hemma just nu så jag kan inte kolla i Lightroom, men om jag minns rätt så blir man promptad med tre olika alternativ när man väljer "Export as catalog", varav ett av alternativen är "Export selected photos only" vilket innebär att man skapar en lrcat-fil som endast innehåller de bilder som man för tillfället har markerat i Biblioteksmodulen.

Om du sedan flyttar över denna fil till din stationära PC så kan du i Lightroom välja att öppna katalogen. Detta i sig påverkar inte din befintliga katalog, utan när du öppnar den nya filen i Lightroom på din PC så växlar du helt enkelt till en annan katalog, din "original-master-katalog" på din stationära PC förblir alltså oförändrad.

Du kan sedan välja om du vill jobba i olika kataloger som du kan växla emellan (görs enklast via File -> Open recent..), eller så kan du välja att importera en katalog till en annan och alltså slå ihop dessa.

Själv har jag alltså en engelsk version av LR, men samtliga val finns under samma meny så det borde vara lätt att hitta:
Magical Snap.png

Men att exportera till en katalog och att öppna denna på din stationära ska inte innebära någon risk att du förstör någon befintlig katalog. Det är väl först när du väljer att importera en katalog som man eventuellt kan förstöra något.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto