Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hälp o tips med SB 800

Produkter
(logga in för att koppla)

dalle

Aktiv medlem
Hej. Jag har nyligen köpt en blixt SB 800. Hade tidigare en SB 24. Nu vore jag glad om några kunde ge mig lite råd och tips om användningen av denna. Jag har bara en sådan samt min gamla SB 24. Jag använder en F100.
Christer

Min erfarenhet i ämnet:
Med en F100 blir inte skillnaden i funktionalitet speciellt stor mellan sb-24 och 800. Du får avståndsinformation från D-optik samt bättre zoomomfång med sb-800.

Om jag minns rätt ligger det filmbaserade Nikonsystemets blixtlogik i kameran vilket gör att valet av lampa mindre avgörande för resultatet.

D-kopplad optik eller inte vid blixtbilder med en F100 spelar så vitt jag har sett ingen som helst roll för resultatet. Jag har kört sb-24, sb-28 och sb-800 på min F100 och resultatet blir detsamma med samtliga aggregat. Däremot märker jag en stor skillnad i "exponeringskvalitet" mellan 801s och F100 med samma blixt.

För mina behov ligger fördelen med sb-800 i trådlösheten samt i-TTL för D2H och F70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar