Annons

hälp med raderat minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

orjanc

Aktiv medlem
Hej!

Sitter här och försöker hjälpa en jobbarkompis med att plocka fram bilder från ett raderat minneskort. Har ett gratisprogram som heter Photorecovery och som har funkat fint de gånger jag har testat det. Idag vill det sig dock inte riktigt. Jag får upp bilderna men de är pyttesmå i formatet, verkar vara de bilder som man ser på displayen. De är dock stora till formatet så informationen verkar ligga där. De ligger kring 4 MB styck.

Min fråga är om det är någon som vet om det kan vara idé att försöka ladda hem något annat program eller om det finns något annat man kan göra.

Är minneskortet bara raderat eller är det formaterat också?

Om det är formaterat så är det kört att få tag i bilderna. Annars borde det gå att få fram de andra bilder om de inte är "överpelade" med nya kort.

Jag skulle försökt att få fram dem. Det kan ju inte bli värre än vad det är nu.

Enligt min jobbarkompis så ska de bara vara raderade så därav mitt försök. Möjligen kan det vara så att det trots allt är formaterat men får man verkligen fram tumnaglarna om det är formaterat?

Något knas är det, kan tillägga att det är bilder som är tagna med en Canon eos och att bilderna är tagna i jpeg, om denna info nu spelar någon roll i hur man kan gå vidare.

Nu skiter jag i detta för en stund och sticker iväg och framkalla lite hederlig film, känns ibland mer begripligt:)

Hej!

Sitter här och försöker hjälpa en jobbarkompis med att plocka fram bilder från ett raderat minneskort. Har ett gratisprogram som heter Photorecovery och som har funkat fint de gånger jag har testat det. Idag vill det sig dock inte riktigt. Jag får upp bilderna men de är pyttesmå i formatet, verkar vara de bilder som man ser på displayen. De är dock stora till formatet så informationen verkar ligga där. De ligger kring 4 MB styck.

Min fråga är om det är någon som vet om det kan vara idé att försöka ladda hem något annat program eller om det finns något annat man kan göra.
Hej gratisprogrammet pcinspector smart recovery kan ta fram filerna oavsett om de är raderade eller kortet är formaterat
www.pcinspector.de
Lycka till Lasse

Om du får upp bilderna som du säger och du ser att filerna är 4 Mb så undrar jag vad problemet egentligen är? Har du kopierat över filerna till hårdisken och prövat att öppna dom med Photoshop, camera raw, Lightroom eller något liknande program?

Är minneskortet bara raderat eller är det formaterat också?

Om det är formaterat så är det kört att få tag i bilderna. Annars borde det gå att få fram de andra bilder om de inte är "överpelade" med nya kort.

Jag skulle försökt att få fram dem. Det kan ju inte bli värre än vad det är nu.

Bilderna raderas inte heller vid formatering. Det är bara innehållsförteckningen som raderas och tillåter hela minneskortet att användas igen. Om du däremot lagrar nya bilder efter radering eller formatering så kommer de gamla bilderna att skrivas över.

Roine W

Bilderna raderas inte heller vid formatering. Det är bara innehållsförteckningen som raderas och tillåter hela minneskortet att användas igen. Om du däremot lagrar nya bilder efter radering eller formatering så kommer de gamla bilderna att skrivas över.

Roine W

åfan! Man lär sig nått nytt varje dag ;)

Jag tackar för all hjälp. Håller på att ladda ner pcinspector så får vi se om det gör någon nytta. Har testat att öppna bilderna i PS och i Lightroom men det funkade inte. I PS blir det bara tumnaglar och Lightroom vill inte öppna dem alls.

Ska bli spännande att se om PCinspector kan fixa problemet.

// Örjan

HURRA!!!
PCinspector klarade jobbet. Då har man lärt sig något nytt i dag också. Funkar inte det ena programmet så funkar kanske det andra. Och än en gång, TUSEN TACK!!!

Det är väl det som kallas snabb-formatering? Normal "icke-snabb" formatering skriver över allt vad jag vet.

Jag har aldrig hört talas om att den formatering av minneskortet som görs i kameran skulle radera bilddata. Den formateringen tar bara bort innehållsförteckningen och gör kortet redo att skrivas i det format som kameran avser. En formatering som raderar bilddata skulle ta mycket lång tid eftersom hela kortet måste skrivas fullt och läsas igen samt analysera det lästa datat.

Roine W

Jag har aldrig hört talas om att den formatering av minneskortet som görs i kameran skulle radera bilddata. Den formateringen tar bara bort innehållsförteckningen och gör kortet redo att skrivas i det format som kameran avser. En formatering som raderar bilddata skulle ta mycket lång tid eftersom hela kortet måste skrivas fullt och läsas igen samt analysera det lästa datat.

Roine W

Vad gäller formattering *i kameran* har du helt rätt. Ville bara påminna om att det går att formattera även på annat håll (oavsett vad vissa tycker om det) så man kanske ska vara lite försiktig med att säga att det alltid är så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar