Annons

Gyllene snittet i praktiken ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thérese.

Ny medlem
Hej! Jag har planerat att fotografera enligt det gyllene snittet. Jag känner till proportionerna och teorin bakom formeln men jag undrar hur man ska kunna anpassa den till själva fotograferingstillfället för att försäkra mig om att objektet hamnar exakt i det gyllene snittet?
Ska jag själv mäta upp ytan jag ska fotografera och därefter placera ut objektet?
Alla tips är välkomna för jag har ingen aning om hur det ska gå till. Så om det är någon som vet tveka inte att svara!

/thérese

Jag tycker inte det är så petnoga. Ibland använder man "tredjedelsregeln" och lägger objekten på de linjer som uppstår om man delar bildytan i tre delar vågrätt och lodrätt. Vill man ha lite mer "gyllense snittet" så lägger man objektet lite närmare mitten än tredjedelarna.

Kika i böcker och tillägna dig olika teretiska modeller över hur detfungerar, kanske har du redan gjort det.

Sedan när det praktiskt skall relateras till och utnyttjas i verkligheten så måste man nog först ställa sig frågan om den existerande situationen + den tanke man har verkligen är tjänlig att förena med gyllene snittet.

Kontraster är det som krävs för att skapa en bild, många typer av kontraster såklart;)

om vi säger att gyllene snittet är till för balans och harmoni så kan man ju tänka sig att det finns ngt även i den andra änden av skalan, eller hur?! Där har vi alltså ett kontrasterande förhållande!

Eftersom bilder och situationer som är "byggda" efter det gyllene snittet ofta blir stillastående, trötta och ofta ointressanta så rekommenderar jag att du försöker (trots att kanske grundtanken är gyllene snittet) hitta ett läge där du hanterar både det harmoniska och det ovan beskrivna disharmoniska.
Detta för att skapa ett starkare, mer triggande intressefokus och klarare kommunikation än vad endast en ren tillämpning av det gyllene snittet skulle generera.

Även om tanken i och för ditt uttryck kanske är den yttersta puritana harmoni så måste det enligt mIG finnas moment, detaljer och/eller funktioner i bilden som skapar en triggande effekt hos det betraktande sinnet.

Jag brukar säga att "Visuell kommunikation är= Duell i association"..

Mvh Niclas,

Sedan så är detta med att kategorisera och generalisera alltid känsligt, undantagen bekr,,,

Som sagt det är sunt att tillägna sig teorierna och att sedan omsätta de i verkligheten men sin egen magkänsla, det är ju där bilderna har sin moder.

--->

Kanske är den modern föderska av ngt nytt? Ngt som till och med består över tid? Kanske har modern säden inom sig för att skapa det nya, det som inte är förlegat och redan dött?

Frågor nästan som plockade ut Wassily Kandinskys bok "Om det andliga i konsten".

Teorier försummas av många som onödiga regler och svammel, hmm. Jag ser de som viktiga grundbalkar som (över tiden, efter ytterligare tillämpning) blir en allt bättre avsas och trampolin för det EGna skapandet.

MVH Niclas,

Intressanta reflektioner angående att bilden riskerar att se för utstuderad och livlös ut om jag enbart bygger den utifrån gyllene snittets grunder! Och att förhållandet inte nödvändigtvis passar vid alla fototilfällen.
Jag är däremot fortfarande nyfiken på att ge det
ett försök. Sedan får vi se vad det leder till.
Skulle vara trevligt att hitta de exakta punkterna men annars är tredjedelsregeln absolut
ett alternativ!
Tack för er hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar