ANNONS
Annons

Gurglande K-5

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Min K-5 har fungerat klanderfritt ändå tills nyligen då ett ytterst störande gurglande ljud uppstår så fort jag slår på Live View. Har inte hört något förut utan det kom helt plötsligt, har inte testat men eftersom det med lätthet hörs så lär ljudet leta sig in under filmning.

Laddat på batteriet och blåst ren sensor men som väntat ingen skillnad.
Har hittat lite info om att det ska vara ett normalt ljud, stabilisering av sensorn, vilket också kameraservice hävdade men känns inte bra när ett ljud som inte funnits där sen jag köpte kameran helt plötsligt är normalt när det uppstår.

Snackade med Cyberphoto som direkt tyckte att den ska in för service så väntar på papper från dem. Oavsett om det kommer att klassas som normalt eller inte känns det iaf skönt att få det kollat, ljud/missljud är ju ganska svårt att via telefon få nån korrekt klarhet i.
Har tyvärr bara ett objektiv än så har inte kunnat testa med ett annat men eftersom Kameraservice har servicen för Tamron också så skickas både kamera och objektiv in.

Nån som har upplevt nåt liknande och kanske till och med haft kameran inne för service?

Det är helt normalt och SR av och på verkar ändra ljudet men det försvinner aldrig helt. En nackdel för ljudet när man filmar med Pentax K-5. Sök på pentaxforums.com så kommer du hitta flera trådar om det.

Även om det funnits ett ljud förut så har det isf ökat markant och är nog därför Cyberphoto anser att den ska tas in till servicecentret.

För min del känns det bra, även om serviceverkstaden skulle klassa det som normalt beteende på K-5:an så har det iaf kollats upp. :)

Är det Kameraservice i Kungsör som tar hand om ärendet? De har varit utmärkta alla gånger jag varit dit och väldigt hjälpsamma så du lär få ett bra svar.

Även om det funnits ett ljud förut så har det isf ökat markant och är nog därför Cyberphoto anser att den ska tas in till servicecentret.

För min del känns det bra, även om serviceverkstaden skulle klassa det som normalt beteende på K-5:an så har det iaf kollats upp. :)

Vet inte om detta gäller dig men om man använder äldre objektiv så måste man ange brännvidden för att SR-systemet ska fungera korrekt. Ju längre brännvidd, desto mer måste sensorn "flyta" mycket mer för att kompensera rörelser och därmed så låter det också mer från kameran.

Vad jag förstått så är det Kameraservice som har servicen på Pentax så förutsätter att Cyberphoto skickar den dit, de ville ha in objektivet också då det är samma ställe som har servicen på det.

Har ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) som är köpt i år, skulle skicka med objektivet också då Kameraservice har hand om Tamron också.

Utifrån vad man läst på nätet så är väl risken stor att det klassas som normalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar