Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gungande underlag

Produkter
(logga in för att koppla)

Lega

Aktiv medlem
Jobbar på en liten PSV båt (Plattform supply vessel) nere i Brasilien. Ær allt som oftast ute på oljefæltet utanfør Macae och vill førståss fota det hela. Som att vara i konstig upplyst værld på nætterna. Men både gryning och skymning har också sina tillfællen.
Men, skutan rør sig hela tiden så stativ ær uteslutet, så hur skall jag bæra mig åt før att få det att fungera.. Jag sitter på 50mm f/1.4 men det blir allt før kort, stora avstånf hær nere. Væntar på ett begagnat 70-210 f/4 som ær på inkommand och ett begagnat 300mm f/4.
Sen finns det i væskan ett 28 f/2.8, 135 MF f/2.8 och 18-200 VR. Och kit objektivet som føljde med D80-an. Fotar mest med D7000, men avænder D80 ibland.
Førslag någon?

Mvh

Lasse

Oj, intressant dilemma!
Något som skulle hjälpa är:
Alternativ 1 - Nikon D4, med höga ISO tal och ett 70-200/2,8 VRII … Då får du bra ljusegenskaper på objektivet, VR-funktion och en kamera som kan pressa ISO till det yttersta med bra resultat …

Alternativ 2 - en natt då havet är stilla … extremt stilla …

Alternativ 3 - För video finns det riggar (steadycam) … de kanske fungerar för stillbild i ditt fall? Någon som vet?

Alternativ 4 - bygga ett riggsystem som kameran kan hänga i … Det man vill är att kameran ska vara kvar på samma position längre än vad du klarar med dina händer även om båten flyttar sig under exponeringstiden. Kanske ett ramverk (kub) med gummiband till plattform i mitten med kamera på?

… Med den kamera du har idag, om du vill ha ett längre tele så tror jag Nikons 70-200 2,8 med VR är blad de bättre alternativen. VR hjälper en bit på väg. 2,8 ger dig mer ljus, sedan får du pressa din kamera så högt det går på ISO, för att få ner exponeringstiden.

Eftersom det blir rätt långa avstånd till så stora motiv behöver du inte blända ned för att få skärpedjup. Sedan är det bara att höja ISO och vänta på en riktigt stilla dag. Är det långa lugna dyningar i rätt riktning kanske du kan använda stativ och trycka av precis i vändpunkten, om slutartiderna inte blir allt för långa. Fast å andra sidan kanske båten vibrerar så att det inte går att få skärpa med stativ ändå? Det kan du testa om du fotar något som sitter fast ombord med samma slutartid.

Sedan måste du ta mängder med exponeringar innan du får en skarp, det kan jag garantera.

Vidvinkel på nära håll kommer också att vara mer lätthanterligt än ett tele på längre håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar