Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gulnande eller orange stick.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Hejsan. första tråden här så ni får ursäkte min ignorans om jag har missat en tråd. (har sökt lite)

Det är så här att jag har provat med att ta lite kort på personer i dåligt ljus (stearin ljus och tv) och varenda gång så har min Eos400d en tendens att kompensera på något sätt och bilderna blir röd och organge toniga. Har lekt med både iso (som jag är lite envis med att hålla på 800) men mest är det slutar tiden och bländaren som jag har snurrat med. Bländaren blir nästan alltid så stor som jag kan ha den och Slutaren blir på en sisådär.. "2 eller liknande.

Jag vill ta korten helt utan blixt då jag vill ha ljuset som jag ser det.

Kör med kit objektivet (EF-S 18-55 MM) eller ett TAMRON OBJEKTIV AF DI II 55-200/4-5,6

Ps: jag är en "jävla amatör" som en snubbe i en fotobutik sa.

Enklaste

Det absolut enklaste är att fota i RAW och sedan är det bara att justera färgtempen så det blir som du uppfattade det. Du har ju det mycket bra programmet DPP (Digital Photo Profesional) som du fick då du köpte kameran. Fotar mest i JPG men när det gäller bilder i konstig belysning är RAW oslagbart.

ah kanske det. Brukar mest fota i jpg så jag inte planerar så ofta det jag fotar. Men orange heten vill inte ge med sig. Vit balans kanske?

Mjo, vit balans....nu ska det skrufvas igen.

Edit: KAPOW, där ser ni, snabb som en kobra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar