ANNONS
Annons

Guldtoning

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Gjorde en sökning på ämnet men hittade inget... konstigt.

Jag är lite sugen på fina blåsvarta kopior. Guldtoning ska ju vara "the shit" har jag förstått. Är det någon som kan ge några tips om hur man gör och vad för guldtoner man ska köpa?

Tackar.
*h

Vad jag förstått är guldtoning en dyr variant av blåtoning som har utmärkta arkivbeständighetsegenskaper. Guldklorid (man får det saltet i lösning om man löser upp guld i kungsvatten, dvs en blandning av konc saltsyra och konc svavelsyra, don't try that at home) som ingår är väldans dyrt. På www.unblinkingeye.com borde gå att hitta recept etc.

Järntonare är ett alternativ för blått:
http://unblinkingeye.com/Articles/Blue/blue.html

Senast ändrad:
Jag har för mig att du i dag i Sverige endast kan köpa Tetenal. Runt 500 för en liter.
Vet inte riktigt hur man späder.
Du kan säkert hitta data på ngn hemsida hos Tetenal.

Sedan kan det gå, om de är snälla, att köpa kemikalier hos en skola som håller på med sådant här. tex Mullsjö folkhögskola

Det är inget konstigt, man tonar som vanligt men det är dyrt så man bör ha en klar motivering om varför man ska göra det. Sedan bör man inte hälla ut det i vasken efteråt.

Ett billigare alternativ borde vara blåtoner.

Det är viktigt att man påverkar kopian i rätt ordning om man skall använda HCA, selén, guld bruntoner, blåtoner osv.
Hör av dig om du inte hittar info.
November 2003 till kanske mars 2005 körde tidningen FOTO ngt de kallade mörkrumsskolan. Tyvärr har de inte utgivit serien i ett samlingshäfte men serien är FANTASTIKT BRA.

Järntoner ersätter inte guld, långt ifrån. koppartoner kortar kopians livslängd och jag har för mig att det också gäller Järn. Guld ökar livslängden.

Håll fingrarna borta från all toner, det är från giftigt till mycket giftigt.

Ok, Tetenal alltså...

alternativt att köpa från Tyskland, UK eller USA.

Tackar!

Visst är det dyrt... Men en liter borde räcka ett tag?

En bekant använde ofta guldtoner. Blev riktigt härligt resultat även om det var ibland omöjligt att förutsäga resultatet. Tycker inte att det blev direkt blått dock, hans kopior.

Men snacka om att tonern var dyr. Tetenal var det han körde med.

/Henri

Sepia och guldtoner är en rolig kombination, se t.ex. här

Jag har också några guldtonade bilder i mina album. Nu när jag funderar på saken undrar jag om inte fotografiet Tvillingträd är guldtonad (istf selentonad som det står....).

Bästa,
F.

Fredrik,
Din bild var ju svinläcker! Tycker dock att den är mer selen-lila än guld-blå.

Jag läste i B&W Photography (senaste) att guldtoning ger mest resultat på varmtonspapper (har läst på nätet om samma sak). På neutrala papper är skillnaden subtil, men på varmton blir det verkligen blått. Inte så lysande blått som järntoning, utan mer gråblått. Jag har en del Forte Polywarmtone att testa på. :) Måste bara skaffa lite tonare. :)

guldtoning

Hållbar blå ton får man endast med guldtonare, mest effekt hade den på äldre typ av fotopapper oftast gjorda för kontaktkopiering
t.ex Agfa Lupex.
Jodsilverpapper gav en djupare blå ton, klorsilver
något lättare ton och klorbrom ännu lite mindre blått.En av mina elever gjorde för några år sedan en bild som skulle vara blå.
Kopierade på Forte Polywarmtonpapper matt framkallade i AGFA 123 ( Darkroom Cookbook )
Framkallningstiden blev 25 minuter ( Bildytan var c:a 40X50 cm ) Denna bild tonades efter sköljning
i 40 minuter i Tetenal Guldtoner , det gick åt tre liter a 400;-. Tetenals Guldtonare används koncentrerad och kapaciteten beror på hur mycket svärtat silver det finns i kopian, Resultatet blev en mycket vacker blåton.
Photax brukar kunna ta hem Tetenals Guldtonare,
och priset varierar med guldpriset. Vi beställde 1
gram Guldklorid till en kurs här på skolan 1994
och det grammet kostade med alla avgifter
900;-. Att själv framställa Guldklorid
är att avråda från om man inte har laboratorieerfarenhet och mycket svårt, riskabelt. Om man köpper guldklorid så kommer det i glasampuller som man krossar i destillerat vatten och sedan filtrerar. Guldsaltet förstörs annars snabbt i kontakt med luften.
Tetenals guldtonare är bra enkelt om än dyrt alternativ den säkraste vägen.
En annan kombination som är kul med guldtonaren är att först tona bilden med en svaveltonare Kodaks polytoner, Agfa Viradon tex sedan efter sköljning
tona i guldtonaren ochdå blir bilden i en röd ton som också är beständig. Järntonaren har ingen längre hållbarhet och andra typ fotospeed, Tetenals Multitoner mfl fungerar på andra sätt som inte påverkar bildsilvret på samma sätt.

mvh
Lasse

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.