Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Guldig reflexskärm = bländad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Provade lite att använda reflexskärmen jag har igår.

Det är en relativt stor, med en guldig och vit sida, ställde tjejen i skuggan och refleketrade in den mot henne, men hon blev bländad, ordentligt mycket t.om, ho fick prova att reflektera in den mot mig också, för att jag skulle få se, och märkte att man blir så pass bländad att man måste kisa (= inte så bra på bild).

Reflekterar den guldiga för mycket för helt soliga dagar?
Måste man med andra ord ha en vit när man har klar himmel och stark sol, eller gör jag "fel"?

/Jocce

den guldiga kan vara för reflexiv ibland, därför har Lastolite tagit fram ytorna "Sunfire", "Sunlite" och "Softsilver".

Sunfire har "remsor" med guld och silver, lika mängd av varje.

Sunlite har "remsor" med guld, silver och vitt.

Softsilver har "remsor" med silver och vitt.

Walle skrev:
den guldiga kan vara för reflexiv ibland, därför har Lastolite tagit fram ytorna "Sunfire", "Sunlite" och "Softsilver".

Sunfire har "remsor" med guld och silver, lika mängd av varje.

Sunlite har "remsor" med guld, silver och vitt.

Softsilver har "remsor" med silver och vitt.

Jag gör alltså inget fel, utan det är helt enkelt så att den reflekterar för mycket ljus för en solig dag, eller?

(detta är dessutom en billig, ingen "märkes" reflektor!)

/Jocce

Jag har en Lastolite silver & vit (dubbelsidig).
Den silvriga sidan är definitivt för starkt för att använda i direkt solsken. Den vita funkar däremot väldigt bra i det läget.

Ett tips är att ställa modellen i skuggan. Då kan du använda den silvriga (eller i ditt fall guldfärgade) sidan för att reflektera mer ljus på modellen. Funkar väldigt bra.

AndersGbg skrev:
Jag har en Lastolite silver & vit (dubbelsidig).
Den silvriga sidan är definitivt för starkt för att använda i direkt solsken. Den vita funkar däremot väldigt bra i det läget.

Ett tips är att ställa modellen i skuggan. Då kan du använda den silvriga (eller i ditt fall guldfärgade) sidan för att reflektera mer ljus på modellen. Funkar väldigt bra.

Jo, som jag skrev i första inlägget, ställde modellen i skuggan, men då man riktar in ljuset från den guldfärgade så blir det för starkt.

Eller menar du att min inte skall reflektera in solen direkt, utan skuggans "ljus"?

/Jocce

Ja, precis så. Eftersom den silvriga (eller guldiga) ytan reflekterar så mycket ljus så räcker det utmärkt i skuggan.

I solen är det tvärtom: i starkt ljus används med fördel en yta som reflekterar mindre ljus.

Så tycker jag i alla fall att man får bäst resultat. Möjligt att andra använder en annan teknik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar