Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gulbruna fläckar på papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

malin-p

Medlem
Jag framkallar själv min film och kopierar svart-vita bilder i ett mörkrum jag delar med flera andra personer. Ett återkommande problem är fläckar på kopiorna. Till en början syns de knappt, sedan blir de gulbruna och tycks växa. Fläckarna är matta och förekommer både i mörka och ljusa delar av fotografiet.
Jag misstänker att det är någon av pappersvätskorna som orsakar dessa fläckar. Samtidigt är jag alltid noga med att skölja mina bilder i minst 10 minuter.
Vet någon vad detta kan vara? Tacksam för svar.
 
Dålig fixvätska ger sådant resultat. Ha alltid fräscht fix. Delar du mörkrum med andra så se till att ha egna vätskor som du inte delar med någon annan. Så du har koll på hur mycket du använt dem. Är man minsta osäker på fixbadet så är det bara att byta.
 
Senast ändrad:
Troligtvis så är det dålig fixering.

Jag gissar att du använder plastpapper.
Plastpapper är känsligare än fiber när det utsätts för luftföroreningar.

Ett sätt att råda bot på detta är selentoning.
För hög arkivbeständighet så är det bättre med ett kort selenbad i hög koncentration än tvärtom.

Agfa har ngt som (jag tror jag kommer ihåg rätt namn) heter Agfa sistan och det är oxå till för arkivbeständigheten.

Ett tips kan vara att samla på sig några kopior som skall selenbehandlas och sedan göra allihop på en gg för minska förbrukningsmängden.
 
Att skölja kopiorna ordentligt är också A och O.
Minst 5 min för plastpapper och då ska man tänka på att inte kasta ner kopia efter kopia och tro att de sköljs bra. Utan det är den individuella tiden för vart set av kopior. Papperskopior är en halvtimme för singelweight och en timme för doubleweight. Även där, att tiden är för vart set.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.