Annons

Gul, gul, gul är mössan på mitt huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus

Aktiv medlem
Ännu en taskig rulle tillbaka från labbet och det som verkligen stör är de gula färgerna! De bli i stort sett aldrig bra, vare sig det är gula blommor (värst), gula hus eller vad som helst annat som är gult. Allt som är gult tenderar att bli kontrastlöst och/eller få underliga, långt från naturliga färger. Försöker man fixa till det i PS blir det lätt grått, speciellt om det är blommor med många gula nyanser.

Vad är fel? Klarar inte filmen av det gula så bra, luras exponeringsmätaren, skannar jag fel eller har jag inte kläm på det bara? Tips, idéer?

Kan det vara dina objektiv i kombination med försätslinserna, eller bara objektiven?

Jag såg att du hade 28-90 och ett 75-300 III. Jag har själv dom objektiven och är lite förbryllad själv över vissa färger. Köpte nya objektiv (28-135 IS) och har fått mycket skarpare och bättre kontrast/färg i mina bilder.

Blir så både med och utan diverse grejer på, och ibland blir ju bilderna helt ok, det är det som gör mig så arg - jag gör ju rätt ibland!

Men men... Får väl anteckna noga vad jag gör med lite olika gula bilder och se om jag hittar något som säger vad som blir fel...

Håller med jeppe, det var väl inget fel på den gula färgen.

Om den är lik originalet (blomman) vet jag inte men det är inte ofta man får en exakt färgavbildning av blommor.

Sedan är det så vad gäller kontrast att gul färg har vi svårt för att uppfatta kontrasten i. Det är en ”svag” färg för våra ögon.

Det är ett skäl till att man inte trycker den gula färgen först i en tryckpress, det är svårt att se om det blivit något mot det vita papperet när man kastar ett öga i i pressen.

Blommor i huvud taget är ganska svåra särkilt i sådan här fall när den står mitt i solskenet. Tror att detta beror på att man har haft en sådan klar bild på hur det skall se ut och att man jobber med så få färger så minsta avikelse från ens minne gör att man blir irriterad.
Jag fotar digitalt så jag har inte riktigt dessa problem då jag istället för filter, olika film sorter eller olika labb jobbar i fotoshop vilket skulle kunna liknas med att ha ett eget färglabb. Skulle tro att man måste jobba både med film och labb för att vara säker på att få fram den färg, mättnad osv man vill ha i bilderna om man skall bli nöjd.
Om jag jobbat med film skulle jag testa olika film typer på samma objekt parrallelt för att få fram hur olika filmer beter sig - men tyvärr så finns då ett annat oros moment kvar om man inte framkallar och förstorar själv - hur är labbet.

Det var av denna anledning jag gick över till digital fotografering. Det blev samma pengar för mig att köpa en D30 (Har D60 idag) och en epson 1270 printer (dator har jag från jobbet) som att bygga ett färglabb hemma.

Lycka till med exprimenten
mvh
O.Olsson

Nej, den ser inte ok ut, men den ser ganska bra ut. Jag har dock pillat med den i PS rätt rejält! Försöker jag fixa färgerna än mer så blir det en helgrå blomma eller odefinierbar gulaktig fläck... Orkade inte starta om till windows och scanna en riktig skitbild...

Det blir väl till att bränna film helt enkelt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar