Annons

Gryniga bilder i Sigma 17-35/2.8-4.0. Är det normalt för extrem-vidvinklar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag köpte en Sigma 17-35/f2.8-4.0 HSM av den nya varianten under förra veckan. Det är min första objektiv som har extrem vidvinkel (större vidvinkel än 28mm har jag aldrig haft), så det var verkligen roligt att testa den under helgen på en tillställning (som hölls både inom- och utomhus).

När bilderna framkallades idag blev jag mäkta besviken, då det i minst var tredje bild finns en grynighet jag sällan skådat. Värst är det naturligtvis på bilderna jag tagit inomhus, men även i vissa utomhusbilder är grynigheten markant. Jag har aldrig tidigare haft problem med grynighet i utomhusbilder i dagsljus.

I vissa inomhusbilder kan man lätt se att bilden är utmärkt exponerad närmast det område där jag mätte ljuset, men eftersom bildspannet är så vid, får jag med bakgrund som är långt borta från motivet och dessa blir alldeles för mörka. Inser nu att det måste vara ett allmänt problem med extrema vidvinklar; var ska man mäta ljuset med kameran för att undvika problem.

Till exempel när jag redan hemma tog en bild snett uppifrån på min dotter när hon sitter på golvet i hallen. Bilden är upprätt, så med i bilden finns även resten av hallen, både väggar och tak (alltså inte enbart golvet bakom dottern) och förnstret i rummet som ligger i direkt anslutning efter hallen, bakom min dotter. Hon sitter alltså längst ner i bilden och det är enbart området närmast henne som är korrekt exponerad. I mitten av bilden finns dörren till rummet efter hallen och fönstret i det rummet. En tredjadel allra längst ner där dottern sitter är korrekt exponerad, resten av bilden är grynig och för mörk, ful helt enkelt.

När jag tittar på de andra bilderna så tycker jag att flera utomhusbilder har bra exponering av ljuset, den är alltså inte för mörk, men ändå är den väldigt grynig. När jag forskar vidare märker jag att samma grynighet hittar jag även i den oskärpan på de bilder tagna med stor bländare på motiv som har lånt avstånd till bakgrunden. I min Canon 85:a är denna oskäpan vacker och består av samma färger som bakgrunden verkligen har. I dessa bilder med Sigma 17-35 är oskärpan av en mycket mörkare typ. Den ser närmast smutsig ut med brunt/grått i grynigheten, fastän bakgrunden inte har denna färg i sig.

Någon som känner igen problemet och som kan komma med nyttiga förslag på bättringar. Eller ska jag lämna tillbaks objektivet och köpa Canons väldigt mycket dyrare L-optik?



-Eeros
 
Vidvinklar är lite mer kritiska att jobba med, det håller jag med om. De ställer större krav på skärpan eftersom man ofta får med väldigt små objekt som ändå behöver upplösas. Sen kräver de ju att man är mer medveten om ljuset och försöker styra det till sin fördel. Med långa brännvidder plockar man små utsnitt ur motivet och har lättare att få enhetligt ljus. Med vidvinklar har man ofta problematiskt att undvika himlar t ex, även om man vill det. Och börjar man exponera efter högdagrarna i en ljus himmel, ja då mår inte resten av motivet så bra.

Tyvärr har ju inte Sigmas 17-35 så bra rykte, men nog borde det väl prestera någorlunda om man bländar ner till f/11 åtminstone. Du har inte möjlighet att prova något annat objektiv någonstans, så du kan se om det är ovanan vid bildvinkeln eller objektivets kvalitet som är ditt problem.
 
Jo som Jim säger så "kräver" vidvinklar lite mer. Jag har själv den optik du har och jag har aldrig upplevt gryninghet, iofs så vart de första 20 bilderna lite kass pga ovana, men dom vart inte gryniga, har tagit både digitalt och dia med den utan problem, se även min hemsida så har jag många bilder tagen med den. http://logic.no-ip.info

Men har du råd och möjlighet att lämna tillbaka objektivet så varför inte satsa på ett original om du kör Canon så är deras 17-40/4L väldigt prisvärt tycker jag. Andra märken vet jag inte.

Men en sak vet jag, grynigt skall det inte bli med den optiken.
 
Använde du blixt? De flesta blixtar (och definitivt inte inbygda sådana) lyser inte ut till mer än 28 mm, efter det så får du ljusbortfall i kanterna.
Detta om du inte använder vidvinkelspridare, bouncer eller något annat som sprider ut ljuset (på bekostnad av styrkan).
 
LeadHead skrev:
Använde du blixt? De flesta blixtar (och definitivt inte inbygda sådana) lyser inte ut till mer än 28 mm, efter det så får du ljusbortfall i kanterna.
Detta om du inte använder vidvinkelspridare, bouncer eller något annat som sprider ut ljuset (på bekostnad av styrkan).


Jodå, visst hade jag blixt i flera av bilderna, Sigma 500DG. Den har en vidvinkelskiva för 17mm som jag naturligtvis använde. Dessutom hade jag i många av bilderna även bouncern på. Tar det bort för mycket av blixtkraften om båda är på?
 
Förmodligen, men du lär ju måsta ha iaf. någon av dem. Om det är så att t.ex. bakgrunden är kornig så beror det mest troligt på underexonering pga. för svag blixt. Det är iaf. min erfarenhet.
Dock tycker jag rent spontant att en EF 500DG borde klara normala inomhusbilder (det var väl inte en stor offentlig lokal av något slag du plåtade i?) även med vinvinkelskiva och/eller bouncer.
Pröva gärna med bara bouncer eller vidvinkelskiva någon bild och se vad som händer.
Värt att kontrollera kan även vara att du har någorlunda vettiga förhållanden mellan bländare, filmkänslighet och blixtstyrka.
Det ska stå någonstans i blixtinstruktionen vad du har för ledtal med vidvinkelskivan.
 
Finns det jämförande tester mellan Canon och Sigmas extremvidvinklar på nätet?

Tack för alla era svar!


jimh skrev:
Tyvärr har ju inte Sigmas 17-35 så bra rykte, men nog borde det väl prestera någorlunda om man bländar ner till f/11 åtminstone.


Hmmm... är det någon som har någon länk till en webbsida där Sigma 17-35 har fått kritik?

Om man måste blända ner till 11 så mister man väl hela iden med en ljusstark objektiv? Redan vid 8 hade jag problem med att få tillräckligt med ljus. Och ska man fota en tillställning med över hundra gäster så tycker åtminstone jag att stativ blir för otympligt, den hindrar mig att hitta de bästa ögonblicken.

Särskilt med denna extremvidvinkliga objektiv, då man måste in på skinnet på folk om man vill ha männsikor som förgrundsmotiv. Ska man börja mixtra med stativ framför näsan på folk, så försvinner alla innan man ens hunnit öppna stativbenen.

Därför vill jag ha extremvidvinkel som tar bra bilder även med större bländare än 11. Kanske funkar det då rakt inte med denna Sigma-objektiv eller så är det bara min ovana att fota vidvinkel.

Är Canons vidvinklar bättre eller kastar jag bort ännu mer pengar om jag köper en sån? Jämförande tester, finns det?


-Eeros
 
LeadHead skrev:
det var väl inte en stor offentlig lokal av något slag du plåtade i?

Det kan du ge dig på att det var, det fanns fler än hundra gäster, så de krävde sin plats. :)



LeadHead skrev:
Värt att kontrollera kan även vara att du har någorlunda vettiga förhållanden mellan bländare, filmkänslighet och blixtstyrka.


Ok, men hur beräknar man denna förhållande?
 
I förrförra Foto testades ett Sigma 17-35 och de har testat ett annat tidigare. De har dock inte testat det senaste med DG-beteckning om det är det du har.

Men efter Eriks träffsäkra frågor så måste jag säga att jag är inne på hans linje. Blixtens effekt avtar fort om du zoomar ut huvudet till vidvinkelläget. Att försöka fånga hundra personer med en kamerablixt är inte att tänka på. Du får inte många meters räckvidd med din blixt i vidvinkelläget, och ännu mindre blir det med skivan på. Förmodligen inte mer än 3 meter med ISO 100-film och relativt stor bländare.
 
Jag har Sigma EX 17-35/2,8-4 DG HSM. Den med 77mm filtergänga (den gamla hade 82mm).

I vilket nummer av FOTO testades den, för jag kommer inte ihåg någon test (har nog ströläst just det numret).


-Eeros
 
Eeros skrev:
Ok, men hur beräknar man denna förhållande?
Kolla i din manual vad blixten har för ledtal med vidvinkelskivan på och zoomhuvudet i kortaste läget. Sen delar du ledtalet med avståndet så får du nödvändig bländare, vid ISO 100.
 
Få se nu...

Ledtalet vid ISO 100 ökar eller minskar beroende på hur blixthuvudet zoomar vid olika brännvidder (eller om du har vidvinkelskiva)

Vidare vill jag minnas att för varje två st fördubblingar av filmkänsligheten fördubblas ledtalet.
Skalan går som ISO 100 GNx1, ISO 200 GNx1.4, ISO 400 GNx2, 2.8, 4 och 5.7 vid ISO 3200.

Dela ledtalet med den inställda bländaren så får du max blixtavstånd.

Med min EF-430 ST är ledtalet (ISO 100) med vidvinkelskivan 21. Vid bländare 4 når blixten alltså 5 meter. Med ISO 400 film, 10 meter.
Slutsatsen är att stora lokaler, blixt och vidvinkel inte går så bra ihop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.