Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grynig bild med makroobjektiv + bälg

Produkter
(logga in för att koppla)

Beetle_danne

Ny medlem
Hej!

Jag har börjat fått ett mer och mer brinnande intresse för macrofotografering
Inskaffade mig ett Nikon 85mm 1:3,5G ED objektiv som jag var nöjd med till en början.
Fick för mig att jag skulle vilja prova att sätta en bälg mellan för att se resultatet.
Så jag hitta en till förmånligt pris på Tradera.
Har hållit på att tagit massa kort hemma nu med både Macro objektivet och bälgen.
Men får inte till någon riktig skärpa i bilden, bilden ser närstan lite grynig ut.
Har försökt och trixa med belysning, slutartid och ISO. men får inte till någon riktig kvalitet i bilden.
Är det någon här på forumet som kan ha något tips om vad det kan vara som gör att jag inte får ordning på bilderna?

Tack på förhand

Ps: Jag har en Nikon D3100.

Du har ju ingen bländarring på objektivet...
Jag misstänker att du därför hela tiden fotograferar på minsta bländare, vilket ger diffraktion och lågt ljusinflöde till sensorn. I så fall är ju lösningen att öppna upp bländaren, vilket du ju normalt gjort med bländarringen. Nu finns inte den möjligheten, så då är enda möjligheten att försöka hålla bländararmen som sticker ut ur objektivets bajonett i ett lämpligt läge.

ANNONS