Annons

Gruppfotografering med begränsad utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Melchior

Ny medlem
Hej, jag ska på mitt första "uppdrag" nästa vecka. Jag skall fota en grupp med 8 st personer. 1 gruppbild och sedan ett porträtt var. Inga konstigheter.
Men nu till min fråga: Hur ska jag gå tillväga med min utrustning?

Canon 50d.
420EX II Speedlight
17-85 IS USM
50 1.8
70-200 4.0 USM
Manfrotto Stativ.

Jag ska vara i ett hus med ganska mycket vita väggar och tak. Såhär tänker jag nu:

Grupp
17-85 med 430 riktat upp i taket, ingen direktblixt mot personerna kanske försöka rikta blixten mot en vägg så man får lite skuggor från ett håll (vad tror ni?). Personerna står ca 1 m från väggen, runt f8.
Ställa upp alla så fyra stycken sitter på stolar. Ta inte med benen på de som sitter.

Porträtt
70-200 med ca 80mm och ca f8.
Stol ca 2 meter från en sidovägg som jag studsar blixten mot, lite blixt mot taket.

Vad har ni för erfarenhet? Ny utrustning hinner jag inte köpa. Men jag kan ta med mig ett stort vitt pappersark om det skulle hjälpa med upplättning?

Blir bra!

Det kan nog fungera så som du tänkt dig. Men jag skulle inte ha studsat blixten mot väggen vid gruppbilden, utan bara i taket. Och kanske lagt ett papper på golvet framför.
Åtta personer hade jag nog ställt bredvid varandra, utan stolar. Inte minst för att blixtljuset kanske inte räcker till det skärpedjup som behövs till två rader
Och om jag ändå hade haft med stolar, hade jag bara haft tre och fem stående.
Jag tycker inte om att kapa benen på främsta raden, men det är en smaksak.
Kolla noga i displayen hur bilden blir. Har du möjlighet att dra upp den på en dataskärm är det bra.
Stäng av autofokusen. Ta många bilder, helst i RAW. Sedan kan du byta ut huvuden så att alla ser trevliga ut.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar