Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gruppfoto personal

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Skall fota vår personal nu på torsdag och undrar om ni kan ge mig lite tipps på ljussättning. Fotot skall bli som den bifogade bilden men ytterligare 4 personer skall läggas till. Bilden ligger nu på www.stendahlsbil.se och skall bytas ut.

Hur undviker jag skuggor i ansiktet på personerna i den bakre raden och är det något mer jag bör införskaffa innan fototillfället?

Utrustning jag har att tillgå:
2 BX 400 Elinchrome
1 BX 100 Elinchrome
2 vita paraply
2 softboxar (en liten och en lite större)
1 Reflexskärm

Bilagor

• grupp_foto.jpg
    grupp_foto.jpg
    20.7 KB · Visningar: 517
Med inställningsljuset kan du nog se hur skuggorna fallar och flytta personrna på ett lämpligt sätt.

Du kan oxå ha huvudljuset rakt framifrån och stå något under det för att slippa skuggor.

Skall fota kl 19.00 så utomhus går ej. Om jag har huvudljuset rakt framifrån och en blixt bakom personer för att lysa upp bakgrunden, hade det funkat? De är rätt otåliga så jag har inte många minuter på mig att testa ;) Räcker denna uppsättning för att fota 10 personer??

Tack för svaren!

Antar att det räcker. Får väl höja ISO nåt steg annars, eller ha två blixtar framifrån. Eller i vinkel och placera dem rätt.

gruppfota var för sig

Med den bakgrunden skulle jag nog övervägt att fota alla var för sig sedan snabbmaska ut dom ur den vita bakgrunden och lagt ihop... annars är det bara flytta runt folk och blixtar till inga skuggor träffar de bakre.

lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar