Annons

Gruppfoto, hjälp med inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Hub_Bub

Ny medlem
Hej!
I morgon ska jag ta ett gruppfoto innomhus på ca 35-40 pers.
Jag har en Canon EOS 450D med objektiv 18-55.

Jag tror att jag kan fixa ett stativ till kameran också.

fotot skall tas i ett stort rum med ganska bra belysning.
Men det kommer ju int ei närheten upp i önskvärd belysning typ utomhusljus.

när man skall ta foto på så många. vad ska jag ha för brännvidd tro?

Jag är van att fota fåglar och då är det ju max brännvidd som gäller för att få så mkt ljus som möjligt.

men detta blir ju lite annat.

Sedan kanske man borde ligga på ca 800 på ISO?
Och hur lång slutartid borde vara bra tycker ni?
Jag ska få tillfälle att mixtra en stund men just brännvidden är jag mest osäker på.
Tacksam för svar ikväll då jag åker i morgon bitti :)
 
Hej!

Undvik så mkt det går ytterlägena på din zoom, bilderna förvrängs och det blir sällan roligt för de som står nära bildens kant att se hur dem ser ut på bilden trots objektivprofilerna i lightroom.. Eftersom ljusförhållandena är okända är det svårt att säga hur du skall tänka, färgtemperatur och annat kan spela roll så kör på raw, försök verkligen att "pina in" så mkt ljus du kan, det kommer rädda efterbehandlingen i mesta möjliga mån. Stativ är ett krav, i princip. Det underlättar med lite nedbländning map skärpa och skärpedjup/skärpeplan men det motarbetar ISO prestandan. Ta några testskott innan folk samlats och hitta kanske två-tre inställningsvarianter du kan använda så du kommer snabbare fram till ett sätt att exponera. Det är nästan omöjligt att säga ngt när jag inte vet värst mkt.
 
Se till att folk har ljuset i ansiktet, mörka silhuetter eller skuggor istf ögon är aldrig kul. Bränvidd 30mm eller ännu hellre längre så att inte folk på kanten onödigt tjocka ut. Då folk att stå nästan obehagligt nära varandra, gärna sorterade efter längd. Inte längre slutartid än 1/50s för att undvika rörelseoskärpa. Kortare om det är barn i bild. Ta många kort! Självutlösare + bildserie + gaffling så kan du få kameran att ta 30 bilder av sig själv om du själv vill vara med i bild.
 
Optimalt skulle vara om du hade blixtljus att jobba med. Tiden är ju knapp så antar att det är uteslutet att hyra.

35-40 personer är många, speciellt inomhus där ytan är begränsad. Försök få dem i rader (tänk skolfoto) - inte för brett för då räcker inte brännvidden till.

Om du kan så tycker jag att 35mm fungerar bra. Förvrängningen ute i kanterna är inte speciellt hög.

Jag har en gång varit tvungen att fotografera 70 personer i en lokal som inte alls var bra för ändamålet. Bestämt var att 30 personer skulle medverka och jag var förberedd för detta.
När nu mer än det dubbla dök upp så var mitt blixtljus alldeles för dåligt och jag var tvungen att fota med ett vidvinkelobjektiv som av en händelse råkat åka med i packningen.. Resultatet blev inte speciellt bra i slutändan.

Försök att hålla ISO så lågt det går för att hålla brus på ett minimum. Slutartiden kan jag inte direkt svara på men du måste ju kunna " frysa" gruppen. De kommer antagligen att stå skapligt stilla så pröva dig fram. Tänk på att du vill ha alla i fokus så skärpedjupet är viktigt. f5.6 - f8 borde fungera.

Om du kör med ex. tre rader så lägg fokusen på andra raden eller i mitten av gruppen (så brukar jag göra.)

Ta många foton - någon kommer nästan alltid att blinka. Har du många bilder kan du alltid flytta över ögon från ett foto till ett annat i ex Photoshop.

Jag skulle säga att stativ är ett måste, speciellt om du senare ska kopiera eventuella ögon.

Mina tips är saker jag själv lärt mig då jag fotat grupper och tagit betalt för det. Ska du fota släkt och vänner så kanske det inte är lika viktigt att alla tittar eller att bruset är lågt.

Två sista tips - ta några bilder när ingen är redo, när de skrattar och har kul. Dessa bilder har varit de som mina grupper uppskattat mest och som de gärna velat ha utöver det tråkiga och stela fotot.

"värm" upp din grupp med några foton, försökt få dem att slappna av. I början är alla rätt stela och det syns rätt tydligt i fotot.

Kör med lite trial and error mentalitet - Något av fotona kommer garanterat bli bra.
Lycka till!
 
Bildgoogla "gruppbild" och se vad andra gjort, vad du vill ta till dig och vilka misstag du vill försöka undvika.

http://bendrot.se/wp-content/uploads/2014/09/gruppbild.jpg
-Jättar framför småfolk, pga att personer är olika långt från kameran.

http://www.fralsningsarmen.se/Global/Filer - Officersskolan/Gruppbild2.jpg
-Halvdolda ansikten. Tanken med gruppfoto är just att ansikten ska synas!

http://yourskin.se/wp/wp-content/uploads/2015/03/gruppbild.jpg
http://www.pos-trafikskola.se/wp-content/uploads/2014/11/Gruppbild-945x653.jpeg
-Tänk på bakgrunden.

https://www.imca.com/wp-content/uploads/2015/11/2015-banquet-group-shot.jpg
-Här har man med stolar placerat personerna "om lott". Föreställ dig att två personer bakom har en person framför sig, som en triangel. Svårt att få till men det är ett bra mål, då döljs inga ansikten.

Utan att veta förutsättningarna så tycker jag du ändå ska försöka på lägre ISO än 800.

Glöm inte heller att dubbelkolla så att ingen står med öppen jylf eller andra konstigheter...

Lycka till!
 
Du skall ha så lång brännvidd som det bara går och allt ljus du kan få. Du behöver också c:a 20 stolar i två rader med mellanrum emellan. Bakre ledet, helst stora människor, stående på stolar, nästa led, mellanlånga, stående på golvet mellan stolsraderna, ett led, mindre människor, sittande på stolar och de minsta sittande längst fram på golvet. Eftersom de som är närmast kameran blir proportionerligt större i förhållande till de längre bak, är det viktigt att ha små längre fram och större längre bak. Förmodligen behöver du använda bländare 8 för att få fullt skärpedjup, kanske kan det funka med något mindre om det inte är fullformatskamera.
 
Tack

Hej!
Tack för era snabba svar!

Summeringen är att jag ska försöka köra med så lågt ISO som möjligt utan att bilden blir mörk samtidigt som jag vill ha ett snabbt foto (ca 1/160) eller så. Bländaren på ca 8 och brännvidden på ca 35.

Nu hoppas jag att detta går bra :)
 
Hej!
Tack för era snabba svar!

Summeringen är att jag ska försöka köra med så lågt ISO som möjligt utan att bilden blir mörk samtidigt som jag vill ha ett snabbt foto (ca 1/160) eller så. Bländaren på ca 8 och brännvidden på ca 35.

Nu hoppas jag att detta går bra :)

Jag tror inte du skall behöva skjuta så snabbt som 1/160 sek på människor som står stilla,

1/100 sek torde räcka
 
Resultatet

Hej igen!
Det blev aldeles för mörkt mot vad jag trodde.
Så det blev 400 ISO. Ca 30 i brännvidd, bländaren blev inte 8 utan 5,6 tror jag.
Och bilden på ca 1/60. Dessutom fick jag använda blixt. Hade hoppats slippa det.
Försökte rikta blixten mot taket men då blev det för mörkt. Blev rätt ok ändå även om jag nog önskat fotot ljusare.
Tack för er hjälp.
 
Hej igen!
Det blev aldeles för mörkt mot vad jag trodde.
Så det blev 400 ISO. Ca 30 i brännvidd, bländaren blev inte 8 utan 5,6 tror jag.
Och bilden på ca 1/60. Dessutom fick jag använda blixt. Hade hoppats slippa det.
Försökte rikta blixten mot taket men då blev det för mörkt. Blev rätt ok ändå även om jag nog önskat fotot ljusare.
Tack för er hjälp.

den typer av bild kräver väldigt mycket ljus, om man inte är utomhus så krävs studioblixtar för att få riktigt bra ljus på hela gruppen, du gjorde säkert vad du kunde utifrån de förutsättningar du hade att jobba med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.