Annons

gruppfoto grafering

Produkter
(logga in för att koppla)

will71

Ny medlem
Är det någon som har några tips om lag foto.
Min dotter vill att jag skall ta ett lagfoto på hennes fotbollslag. Det jag undrar över är dels ljussättning, lämplig brännvidd. kanske någon som har något annat som man bör tänka på. jag fotogarferar mest i naturen och porträtt bilder annars så det skiljer sig lite åt.

Det har hänt att jag har gjort uppdrag för ett ganska stort svenskt "gruppfotoföretag" och där jobbade man då utifrån följande utgångspunkter.

Tänk först på att ställa upp alla medverkande på ett snyggt och bra sätt. Lagom bredd och antal rader beroende på hur många som ska vara med på bilden. Att i första hand få bakersta raden så jämn som möjligt är en bra utgångspunkt. Tänk även på var någonstans du ställer upp laget, dvs hur bakgrunden ser ut. Personligen skulle jag nog tycka att en utomhusbild, exempelvis på planen (beroende på vad det handlar om för sport), vore lämplig.

Företaget jag gjort uppdrag för jobbar med två studioblixtar framifrån, slagna i paraply. Maxad effekt på ljuset och kameran inställd på F8/60 gav omkring 5 meters avstånd från blixtarna till motivet (med viss risk för att jag minns någon uppgift fel). Kamerorna som användes då var mellanformatare med omkring 80 mm brännvidd.

OBS! Tänk dock på att du själv måste mäta dig fram till lämpliga inställningar utifrån given situation och utrustning.

Återkom gärna om du har fler frågor. Annars lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar