Annons

Grupper/Zoner med PocketWizard Flex TT5

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Har köpt 3 st PW Flex TT5 transceivers; en att ha på huset och två att styra varsin extern speedlight (Canon).

Min fråga är vad man kan använda zonerna/grupperna till (A,B,C). Jag förstår att man kan gruppera en eller flera blixtar till var och en av dessa zoner men hur kan jag styra dessa grupper sedan? Är det så att jag måste ha en AC3 ZoneController (http://www.pocketwizard.com/products/transmitter_receiver/ac3 zonecontroller/) för att ha någon användning av zonerna?

Tack och trevlig helg!

Det går även att sätta en blixt som master (Canon 580 eller ST-E2 sändare) på din TT5 och använda den för att styra slavarna men då "blir man av" med en blixt att ha off-camera så det absolut smidigaste (och i jämförelse med en blixt/sändare billigaste) sättet är att skaffa en AC3, fungerar dessutom väldigt smidigt, inget pillande i menyer och en massa knapp tryck utan bara att ratta in det man önskar!

/Micke

Det går även att sätta en blixt som master (Canon 580 eller ST-E2 sändare) på din TT5 och använda den för att styra slavarna men då "blir man av" med en blixt att ha off-camera så det absolut smidigaste (och i jämförelse med en blixt/sändare billigaste) sättet är att skaffa en AC3, fungerar dessutom väldigt smidigt, inget pillande i menyer och en massa knapp tryck utan bara att ratta in det man önskar!

/Micke

Hej Micke och tack för ditt svar! Så det innebär alltså att zonera är "funktionslösa" om man inte har någon av ovan nämnda tillbehör? I så fall måste man alltså göra ev. blixtkompensationer på varje enskild blixt?

Hej Micke och tack för ditt svar! Så det innebär alltså att zonera är "funktionslösa" om man inte har någon av ovan nämnda tillbehör? I så fall måste man alltså göra ev. blixtkompensationer på varje enskild blixt?

Ja, så har jag förstått det iaf. För att justera grupperna separat behövs någon form av "styrhenhet" i form av AC3/580/ST-E2. Men som sagt, jag kan varmt rekommendera en AC3, fungerar klockrent, bara skönt att slippa alla knapptryckningar på 580'n när man använder den som master. 6 enkla reglade, två för varje grupp. Av / Manuell / Auto samt styrka/kompensation, hur smidigt som helst.

Enda bekymmret är att det inte kommit någon FW för de nyaste kamerorna än så på Canon 1Dx samt 5D3 funkar PW endast som "trigger" än så länge... Funkar men det blir ju att springa ut till varje blixt och justera manuellt. Lär väl komma en uppgradering snart hoppas jag...

Enda bekymmret är att det inte kommit någon FW för de nyaste kamerorna än så på Canon 1Dx samt 5D3 funkar PW endast som "trigger" än så länge... Funkar men det blir ju att springa ut till varje blixt och justera manuellt. Lär väl komma en uppgradering snart hoppas jag...

Menar du att det inte funkar med att TTL med en Mark III ? Det suger ju, typ... ;-)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto