Annons

gruppbild - ljussättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kim_N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lusläst i forumet och snappat upp en massa tips, men jag måste ändå skriva en egen fråga eftersom jag inte hittar ett exakt svar.

Jag ska fota en gruppbild på 4-5 pers och undrar hur jag ska ljussätta?
Bilden ska vara svartvit.
Studion är ca 4 x 3,5 m (men jag kan backa ut i ett angränsande rum) med vita väggar, tak och golv.Takhöjd ca 2,30.
Jag har 2 st Elinchrome D-lite blixtar med två relativt små softboxar (tror den största är ca 60 cm) och en beautydish.

Jag brukar använda en blixt mot bakgrunden och en blixt mot modellen, men jag undrar nu om beautydishen är tillräckligt för att belysa flera personer?
Bildkompositionen kommer vara rätt "hög",

OM jag behöver komplettera utrustningen, vad är lämpligast då?
- ett paraply (storlek?)
- en stor softbox?
- en till beautydish?
- annat?

Tacksam för svar!
Mvh Kim
 
Ganska svårt att svara på när man inte vet stilen du vill ha på bilden.

Tycker oftast att när man kommer över 3 personer så slutar de kreativa möjligheterna till ljussättning och istället blir det en jakt på att få ljuset jämt och inga keffa skuggor på fel ställen.

Skulle tro att du utan större problem kan göra en bra bild med din befintliga utrustning, det som krånglar till det lite är att om du kör de två softboxarna framifrån så är ju frågan vad du gör med bakgrunden. Kommer nog bli så att du får lämna den till post istället.

Kan inte se något som du kan köpa för att hjälpa dig förutom en blixt till, vilket iof bara är marginellt dyrare än en Elin beautydish.
 
Tack för tipsen!

Jag ska provfota fyra personer och se om det funkar med det jag har. Det jag undrar också är ju vilket som är det bästa komplementet till min nuvarande utrustning oavsett antal personer jag ska fota?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.