Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundkurs :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Hej Allihopa!

Igår fick jag hem min Nikon F75, med två objektiv :) har alltid gillat att fota, har hobbymodellat lite nu så jag har lite koll men inte så mycket.

Vad är det viktigaste man ska tänka på när man börjar?

Behöver jag mer utrustning, blixt kanske? jag vill fota allt, har inget favvo än eftersom jag bara hunnit fota grannens blommor och mina undulater än så länge :)

Jag är glad fär alla tips jag kan få in och jag förstår att ni tänker "usch!" eller en stor suck eller nåt liknande för att det är för stort område och krångla inte till det, prata gärna vanligt språk så jag förstår *skratt*

Tackar på förhand!

//Emma

Tweedy skrev:
Hej Allihopa!

Igår fick jag hem min Nikon F75, med två objektiv :) har alltid gillat att fota, har hobbymodellat lite nu så jag har lite koll men inte så mycket.

Behöver jag mer utrustning, blixt kanske? jag vill fota allt, har inget favvo än eftersom jag bara hunnit fota grannens blommor och mina undulater än så länge :)

Jag är glad fär alla tips jag kan få in och jag förstår att ni tänker "usch!" eller en stor suck eller nåt liknande för att det är för stort område och krångla inte till det, prata gärna vanligt språk så jag förstår *skratt*

Tackar på förhand!

//Emma

Du kan ju alltid börja med att lusläsa boken du lånade av mig :)

Tweedy skrev:

//Emma

Några små tips.

Fota mycket och ha skoj.
Läs mycket och sug åt dig det som passar dig.
Lyssna mycket, och tänk själv.

Här på sidan kan du lära dig allt du behöver.

Ha så skoj.

Titta på modellernas ögon. De kan ofta avslöja hur ljussättningen är.

Titta, och då menar jag verkligen titta på hur ljuset faller när du tänder en lampa. Har du tex en boll under lampan (ett ansikte) så kommer ytan närmast lampan att få en mycket ljus yta. Baksidan kommer inte få något ljus på sig alls utan blir så mörk den kan bli. Mellan det mörka och det ljusa så kommer en en bred yta som inte får något direkt ljus på sig. Om du flyttar lampan bort från bollen så kommer ytan mellan det ljusa och det svarta att minska och tvärtom om du flyttar ljuset nära bollen.

När man fotar studio och använder tex softbox så är det det här området man vill åt. Man vill självklart ha en ljus uta och en mörk yta, men man är oftast intresserad av hur ytan mitt emellan ser ut.

Kanske lite krångligt beskrivet och det var kanske inte det du ville veta, men mitt råd är att titta på hur ljuset omkring dig faller.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar