Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grova korn

Produkter
(logga in för att koppla)

Andertz

Aktiv medlem
Halloj,
har kikat runt lite i forumen efter tips om grovkorniga bilder men inte hittat någe direkt bra svar på frågan.
Alltså, för att få riktigt grova korn, vilket är bästa tillvägagångssättet?
Brukar inte pressa film och använder huvudsakligen Tri-X och D-76.


Andertz
 
Ilford Delta 3200

Jag testade Ilford Delta 3200 för ett tag sedan och framkallade med Ilford Microphen utan pressning. Det blev underbart snygga korn.
Det klart man måste ju blända ner mycket så det går inte att få så kort skärpedjup.
 
Ett gammalt sätt är att framkalla Tri-X i pappersframkallare, det ger stora korn. På 70-80 talet var det väldigt poppis med Lithbilder. Men de blev allra snyggast om man fick fram ett stort korn, då soppade man filmen i papperssoppa. Det är väldigt många år sedan så jag kan dessvärre inte ge dig några framkallningstider att gå ut ifrån.
 
Agfa Rodinal...

...är en gammal klassiker som ger grova, men skarpa korn. Jag har kört den både på Fuji Neopan 400 och Ilford Delta 400. Det blir riktigt bra för det mesta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.