Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Greppet i K10d VS D80

Produkter
(logga in för att koppla)

pritect

Aktiv medlem
Hur är greppet på k10d jämfört med en d80? har klämt på en d80, och den kändes kanon i storlek å så, är k10d märkbart minder eller större. fotobutilen på köpingen säljer bara nikon å canon, men kan ta hem pentax om man köper den, så de går inte att gå dit.

K10d

Med risk för att framstå som partisk vågar jag ändå säga att i min subjektiva mening så ligger pentax bättre då har jag ganska normala händer, något under medel kanske. Men själva greppet och ingröpningen för översta fingret får den att kännas lite lyxigare...

Nu kommer du säkert att få 200 andra som tycker annat men detta är vad jag anser och som vanligt så borde du känna efter själv...

Lycka till

Och jag går då helt klart mot rådande ström och säger.
Har du stora händer är det Nikon som gäller av dom två.
Själv tycker jag D70 är bättre i greppet än D80, men D80 var bättre än K10.

Och jag har inte jätte händer, utan rätt normala/medel ha ha.
I mitt tycke hade K10 inte lika djupt grepp/kant att hålla om, vilket inte kändes skönt.

Mvh.

Finns det flera storlekar på D80?

För den D80 jag kände på var ju rent "fröknig" mot den manligare K10D..

mayro skrev:
Finns det flera storlekar på D80?

För den D80 jag kände på var ju rent "fröknig" mot den manligare K10D..

Men vad tyckte du om känslan? När man tog D80 så "smälte" liksom handen in, och reglagen satt på "rätt ställe".

När man sedan lyssnat på klonket från slutaren och hur AF:en jobbar, blir det än mer uppenbart varför jag är helnöjd med mitt val.

Om man går ett steg till och jämför D200 mot K10D.... Åhhh, vilken feeling i D200!

Men det är väl som med smaken och baken - delad:)

Hälsningar

Adam

hahahaha.. Skoj liten diskution är det i alla fall.. Man ser du har go humor...

Sådant är mycket uppskattat i detta hem här..

Den för mig ballaste "slutaren" är då startmotorn drar runt vår 455 cui Buick.. DET är rejal "slutare" det...

Jag har bara känt på dem lite kort och jag tyckte att de både känns väldigt bra, mycket bättre än Canon 400D som är lite för liten och plastig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar